Renault isi consolideaza pozitia de lideri in ambele Campionate
Dupa dubla obtinuta ieri, Renault si-a asigurat un avans solid, mai ales in Campionatul Constructorilor. Pentru francezi, este un eveniment istoric, fiind doar a doua dubla din istoria echipei, prima avand loc in urma cu 24 de ani, la Marele Premiu al Frantei din 1982, inainte de retragerea echipei din Formula 1 (Renault a revenit in 2001 prin cumpararea echipei Benneton). Giancarlo Fisichella a condus cursa intr-o maniera autoritara, obtinand a treia victorie a carierei: "A fost o cursa perfecta pentru mine, dar a fost foarte dificila fizic si mental". Coechipierul sau spaniol, pornit abia de pe locul 7 al grilei de start, datorita unor probleme survenite la pompa de carburant in ultima mansa a calificarilor "knockout" de sambata, a dovedit ca si cu mult combustibil la bord, poate sa-si aduca monpostul R26 pe locul 3 in cateva viraje. Acest lucru dovedeste superioritatea tehnologica de care Renault se bucura in momentul de fata cat si faptul ca echipa are avantajul de a avea doi piloti rapizi, capabili sa exploateze eficient monopostul ce le-a fost pus la dispozitie.
Divide et impera
Dupa ce ieri in cursa Fisichella s-a desprins fara probleme de ceilalti 21 de piloti inca din primele viraje iar Alonso era in siguranta ajuns pe locul 3, weekend-ul a luat o intorsatura foarte roz pentru Renault. In urma lor insa, lupta se duce aprig in ambele Campionate si nu este sigur ce echipa merita cu adevarat locul 2. Ferrari a avansat cel mai mult in Campionatul Constructorilor datorita faptului ca a fost singura echipa in afara de Renault care sa-si aduca ambele masini in zona punctelor la trecerea liniei de sosire. Michael Schumacher a avansat si el in Campionatul la Piloti, situandu-se la egalitate cu Button pe treapta secunda. Dar nu cumva aceasta batalie incinsa pentru locul 2 il avantajeaza pe constructorul francez? Neavand un oponent puternic in Campionat, Renault reusesc sa se distanteze cu viteza, in timp ce Ferrari, McLaren si Honda isi fura una alteia punctele (in Bahrein McLaren a iesit cel mai bine iar in Malaezia, Ferrari si Honda).
Dar n-am spus inca nimic despre Williams. Desi sperantele lor s-au transformat in fum dupa primele tururi ale Marelui Premiu al Malaeziei, echipa britanica are mult potential. In calificari, Nico Rosberg a reusit sa bata 248 F1-ul pilotat de Michael Schumacher in timp ce Webber s-a aflat foarte aproape de german. Dar, ca si Ferrari, acestia au avut pierdut mult din cauza problemelor mecanice. In timp ce Ferrari a preferat sa joace la sigur, schimband motoarele ambelor monoposturi, Williams a ales sa riste... si a pierdut. Insa cursa ne-a lasat intrebandu-ne ce s-ar fi intamplat daca V8-ul lui Rosberg nu si-ar fi dat obstescul sfarsit dupa doar cateva zeci de kilometri. Cert este ca anul acesta Cosworth isi confirma trecutul glorios si puterea in domeniul motoarelor V8. Inca putin de lucru la fiabilitate si ei, impreuna cu Williams, ar putea chiar ataca prima treapta a podiumului, un lucru de neconceput in urma cu doar cateva saptamani (la care probabil nici echipa n-ar fi sperat).
Dupa toate problemele pe care le-au avut in inter-sezon cu V8-urile furnizate de Mercedes, cine s-ar fi asteptat ca singura echipa care sa termine doua curse (fierbinti) cu ambele motoare intacte sa fie chiar McLaren? Chiar daca Raikkonen n-a prins nici macar un tur al circuitului de la Sepang si Montoya a reclamat lipsa de putere a motorului sau, este o mare imbunatatire la McLaren. Renault au schimbat motorul lui Fisichella dupa Bahrein, dar Mercedes nu au avut nici o problema cu V8-urile lor. Aparent, in doar cateva saptamani, Mercedes a venit cu un motor V8 fiabil si rapid, iar cursa de recuperare a lui Raikkonen de acum o saptamana a dovedit ca motoarele lor si-au pastrat calitatea de a consuma ceva mai putin carburant decat altele.
Lupte la Sepang
Ultimele doua saptamani nu s-au incheiat prea bine pentru impresionantul debutant Nico Rosberg. Nu numai ca nu a reusit sa termine cursa, dar a si primit o critica parinteasca din partea coproprietarilor echipei. Publicatia britanica "Mirror" informeaza ca Frank Williams si Patrick Head nu au fost prea fericiti atunci cand Nico l-a fortat pe coechipierul sau Mark Webber in primul viraj. Datorita acestei manevre, prin care perechea a trecut pe partea murdara a pistei, Alonso a trecut mult inainte. "Inca putin peste un metru si m-ar fi trimis in zid" s-a plans Webber. Nico Rosberg a recunoscut ca mai are de invatat in a se lupta cu un rival in Formula 1: "Am incercat sa-l blochez pe Mark dar am realizat ca nu o sa cedeze. Cred ca in GP2 majoritatea oamenilor s-ar fi retras". E cazul ca Rosberg sa realizeze ca Formula 1 nu e GP2 (unde anul trecut a fost campion, in primul an al respectivei competitii).
Kimi Raikkonen si Ron Dennis au fost destul de nervosi dupa ce Christian Klien de la Red Bull i-a compromis cursa finlandezului, lovindu-l din spate si deteriorandu-i suspensia. Klien spune ca a fost doar un "normal incident de cursa". Austriacul insista ca avea dreptul de a lupta pentru pozitie in virajul 4: "Eram langa el, cu jumatate din masina peste bordura. Nu ma puteam duce mai la dreapta. N-am vazut inca o reluare televizata dar din unghiul meu, a fost un incident de cursa normal. Lucurile astea se mai intampla".
Optimism la Renault
Toata echipa Renault este dominata de un optimism maxim in aceste zile si cine i-ar putea condamna? Alonso a declarat ca "vreau sa castig tot restul curselor de acum incolo" in timp ce Flavio Briatore a ranjit la ziaristi intrebandu-i "Oponenti? Unde sunt?". Dupa prima dubla in 24 de ani, seful echipei e intr-al noualea cer: "Avem cei mai buni piloti. Avem cea mai buna masina. Avem cel mai bun motor. Avem cei mai buni ingineri. N-as vrea sa fiu in locul celor care se lupta cu noi". Totusi, echipa il va pierde pe Alonso pentru McLaren in 2007 si Briatore s-a grabit sa fie in apararea lui Fisichella: "Am spus totdeauna ca avem doi piloti castigatori".
Declaratiile lui Briatore par putin cam exagerate, dar cu toate acestea, fisurile in armura celor de la Renault sunt intr-adevar cam greu de gasit. Urmand exemplul in perfectiune dat de Ferrari in anii precedenti, echipa a devenit foarte puternica la toate capitolele, iar acum, adversarilor le va fi foarte greu sa ii detroneze.
Liniste... deocamdata
Dupa doua curse "spate-n-spate", Formula 1 intra intr-o perioada mai relaxata (cel putin in ceea ce priveste kilometri pe ora, pentru ca barfa si politica nu vor avea liniste niciodata). Urmatoarea cursa, in Australia, este una in care Ferrari au fost totdeauna puternici. Atunci ne putem astepta la o replica puternica din partea ex-campionilor italieni si a lui Michael Schumacher. Ramane de vazut cu ce fel de monopost vor concura acestia, avand in vedere scandalul iscat pe tema aripilor spate si fata folosite de Scuderie. Mercedes vor aduce doua motoare noi si de asta data Montoya nu va mai avea (probabil) motive sa se planga de puterea V8-ului sau iar Honda nu vor mai avea necazuri cu caldura. Williams vor veni si ei cu doua unitati Cosworth noi noute si (de dragul spectacolului speram) cu mai putine probleme de fiabilitate. Inainte ca Renault sa fuga departe in ambele Campionate, e momentul ca cele 4 importante rivale ale lor in clipa de fata sa se decida: cine va ataca la cel mai serios mod posibil suprematia francezilor?
Axonn Echysttas