Batai de cap in F1

Publicat in: March 21, 2008, Vizualizari: 3076
Schimbările de regulament îi obligă acum să înveţe din nou cum să plece de pe loc, să aibă grijă cu acceleraţia în curbe şi să-şi protejeze cît mai mult cutiile de viteze

Începînd din acest sezon, toate echipele care participă în “Marele Circ” sînt obligate să-şi doteze bolizii cu acelaşi tip de unitate centrală de control electronic (ECU). Concret, toate monoposturile folosesc un calculator central standardizat şi acelaşi software.

ECU-ul este produs de McLaren Electronic Systems, o divizie a McLaren Group (din care face parte şi echipa McLaren Mercedes!), în colaborare cu Microsoft şi certificat de FIA. Problema este însă că acest soft trebuie să fie compatibil cu electronica de la Mercedes, Ferrari sau Renault şi toate celelalte. Iar acest lucru este, se pare, destul greu de atins. S-a văzut şi în prima cursă, din Australia. Maşina lui Kimi Raikkonen a rămas fără suflare în a II-a sesiune de antrenamente libere, după o intrare la standuri pentru reglaje. “Problema a fost cauzată de un conflict de proceduri”, a declarat un oficial Ferrari care a declarat că “dacă ai un Macintosh şi utilizezi software Windows, el se poate bloca”.

Alte schimbări importante de regulament se referă la eliminarea sistemului de control al tracţiunii şi de start automat (launch control), ceea ce înseamnă că piloţii vor trebui să înveţe din nou să nu rupă aderenţa la start şi să dozeze cu grijă acceleraţia în curbe pentru a evita tete-a-queue-urile. Iar cutiile de viteze trebuie să ţină nu mai puţin de patru curse. Orice schimbare neprogramată de cutie va aduce cu sine retrogradarea cu cinci poziţii pe grila de start a maşinii respective.

Pentru Ferrari, debutul în noul sezon a fost catastrofal. Ambii piloţi, Raikkonen şi Massa, n-au terminat cursa de la Melbourne, fiind nevoiţi să abandoneze. "E clar că trebuie să uităm ce s-a întîmplat în Australia. Nu sînt îngrijorat în privinţa performanţelor maşinii. Este chiar bună, iar în Malaiezia toată lumea se va convinge de acest lucru"

Lewis Hamilton e clar că se simte bine din postura de lider în F1 după succesul din Australia. Pilotul britanic se teme însă un pic de ce urmează pentru el, cursa din Malaiezia. "Anul trecut a fost cea mai dificilă etapă din cariera mea de pînă acum. Circuitul de la Sepang este spectaculos, dar clima are un rol foarte important", a punctat Hamilton

Germanul Nico Rosberg este unul din performerii de la Melbourne, pilotul lui Williams obţinînd locul al treilea. Este primul podium din carieră, germanul fiind clar foarte fericit de performanţa obţinută. "A fost incredibil, mai ales că maşina mea, FW30, avut probleme la cutia de viteze. Sper ca în Malaiezia, Williams să obţină un nou rezultat bun", a spus Rosberg

3 zile de ploi se anunţă în weekend pentru Malaiezia, fapt ce va crea mari probleme piloţilor care vor trebui să stăpînească maşinile fără tracţiune controlată

4 este numărul curselor la care trebuie să reziste cutiile de viteze, orice schimbare a acestora ducînd la retrogradarea cu 5 poziţii la grila de start

Răzvan Scăeşteanu
www.gsp.ro

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss