Formula 1 era in anii '50, la reluarea curselor dupa cel de-al doilea razboi mondial, un sport mult diferit fata de ceea ce cunoastem astazi despre Marele Circ. Competitiile erau mult mai romantice: infinit mai putin mediatizate, cu mult mai periculoase, ca pilot al vremii avand sanse mari sa nu apuci sa iesi "la pensie", iar protagonistii, departe de a fi super vedete, erau oameni obisnuiti cu povesti extraordinare. Putine nume din acea perioada supravietuiesc in memoria iubitorilor acestui sport, insa intamplarile care-i au in prim-plan par mai degraba o fabricatie a unui scriitor cu multa imaginatie decat realitate.
Numele lui Juan-Manuel Fangio este cel mai cunoscut din acea epoca, pilotul argentinian dominand categoric deceniul cincizecilor, la bordul unor masini Alfa Romeo, Mercedes, Ferrari sau Maserati si in dreptul numelui sau stau inca destule recorduri. De cinci ori campion mondial, intaia oara in '51 cu Alfa Romeo, cel supranumit "El Maestro" nu a fost intrecut pana in prezent, si e greu de crezut ca va putea fi vreodata, la procentaj al victoriilor raportat la numarul de starturi, 46% (24/52), al procentajului de pole-position-uri si starturi din randul intai, raportat la numarul de prezente, cu 55,8% (29/52), respectiv un incredibil 92,31% (48 de starturi din primul rand din 52 de Grand Prix-uri!). El ramane in continuare cel mai batran campion, la 46 de ani, avand deja 39 de ani la prima cursa de F1 din istorie, in 1950.
Reputatul scriitor automobilist Nicolae Cosmescu publica o lucrare captivanta si foarte bine documentata care are in vizor primul deceniu din existenta Formulei 1. Asa cum era firesc, scrierea autorului pitestean se leaga de numele legendarului pilot argentinian, care a detinut timp de 45 de ani recordul numarului de titluri si poarta numele "Deceniul lui Fangio". O lectura pe care o recomandam cu caldura tuturor iubitorilor Formulei 1 si nu numai, avand o deosebita dinamica si actualitate, chiar daca intamplarile sunt vechi de mai bine de o jumatate de secol. Veti descoperi eroi ca Nino Farina, primul campion mondial, Alberto Ascari, Sir Stirling Moss, Mike Hawthorn, sau Jack Brabham si bolizi la fel de celebri, precum Alfa Romeo, Ferrari, Maserati si sagetile argintii Mercedes.
Mai multe detalii in materialul de prezentare.
Adrian Diaconescu
Echipa Autorally