Unicul raliu din țara noastră dedicat automobilelor istorice revine în acest an cu cea de-a 8-a ediție, competiția urmând să se desfășoare în perioada 19-21 ianuarie a.c. Probele speciale alese de organizatorii raliului sunt identice cu cele cu care ne-am obișnuit deja în edițiile precedente, singura excepție fiind dată de revenirea în program a specialei "Halom" parcursă dus-întors
![]() |
Foto • Szabó Attila |
Condițiile de desfășurare sunt optime - spun organizatorii - fiind prezent un strat consistent de zăpadă dar mai ales de gheață, aspecte ce au lipsit cu desăvârșire la ediția precedentă, desfășurată din forțe majore pe macadam și alocuri gheață. Acum însă condițiile sunt excelente, singurul minus fiind lista destul de subțire a echipajelor înscrise. Dacă până acum organizatorul Aspromeca era nevoit să-și ia "inima-n dinți" pentru a refuza înscrierea anumitor echipaje datorită faptului că se depășea limita maximă de automobile permise la start, anul acesta lista de înscrieri numără 23 de echipaje din Franța, Belgia, Cehia, Germania, Elveția și România.
Romania Historic Winter Rally va deschide nu doar sezonul de raliuri din țara noastră, ci și sezonul competițional 2024. Deși în titlu se arată că la start va fi prezent un vicecampion mondial, țara noastră va fi reprezentată de un tânăr echipaj brașovean ce la finele anului trecut a obținut titlul remarcabil de campioni europeni la juniori. Norbert și Francesca Maior vor fi la startul raliului program la sfârșitul acestei săptămâni, la bordul unui Subaru Impreza, în vreme ce al doilea echipaj care va reprezenta tricolorul românesc este format din Cătălin-Cedric Ghigea și Călin Fărăgău (Toyota Celica GT-4) - campionii en-titre ai raliurilor pentru vehicule istorice.
![]() |
Foto • Szabó Attila |
François Delecour - triplu campion absolut al României în perioada 2012-2014 - va fi prezent la startul de vineri, însă nu la volan, ci în dreapta fiului său Eliott. Așchia n-a sărit departe de trunchi iar tânărul francez îi calcă pe urme tatălui, demonstrând în cele două apariții de până acum - în cadrul Campionatului Național de Raliuri al României - că în pofida vârstei de doar 16 ani poate fi foarte rapid. Cei doi vor concura cu un model Dacia Logan de cupă, în cadrul unei inițiative dedicate juniorilor. Și dacă tot vorbim despre sportivi francezi, trebuie să amintim faptul că "hexagonul" are cei mai mulți reprezentanți, cu 13 piloți și alți 11 navigatori. Printre aceștia se află Paul Chabloz cu Philippe Escobar (BMW 325 iX) - câștigătorii ediției precedente, Laurent Battut cu Valérie Dumont (Toyota Celica GT-4 ST165) - învingătorii ediției cu numărul 2, organizate în 2018, precum și Patrick Ferrier - câștigătorul primei ediții organizate de cluburile Aspromeca, Rival Racing și Auto Crono - care va fi secondat de această dată de Régis Pomares, la bordul aceluiași Citroën AX 4x4 Proto Turbo. De altfel, dintre toți concurenții din acest an, Ferrier împreună cu frații Paul și Pierre Chabloz, sunt singurii ce au bifat cel mai mare număr de participări în Romania Historic Winter Rally, fiecare cu câte o singură absență în cele 8 ediții.
Ediția din acest an debutează vineri cu specialele "Chiuzul Păpăuțiului" și cele două treceri - dus-întors - pe proba "Halom". Pentru prima probă, traficul pe DF Chiuzul Păpăuțiului se închide la la ora 14:30, iar pentru cea dus-întors din zona Halom, la aceeași oră. Sâmbătă, acțiunea se concentrează pe zona Mica-Siriu și Korpás, dar nu înainte ca echipajele să efectueze o primă buclă cu urcare pe "Comandău" (drumul ce face legătura între Covasna și Comandău va închis circulației rutiere în intervalul 08:00-13:00, cu o deschidere temporară de 10 minute de la ora 10:00), urmată de coborârea pe "Păpăuți" și o nouă urcare pe "Comandău". Pentru cei ce doresc să ajungă pe proba "Mica Siriu", trebuie avut în vedere că traficul se închide la ora 11:00 iar singurele drumuri de legătură dinspre Covasna sunt pe DC14 sau DF Chiuzul Păpăuțiului, și acestea fiind restricționate încă de dimineață. Ediția a 8-a ajunge la final în ziua de duminică cu urcarea pe "Comandău" (DC14 va fi restricționat în intervalul 08:00-11:00), după care se va merge din nou în zona Bețașu-Mica Siriu, cu parcurgerea probelor în sens invers față de ziua anterioară. Raliul se încheie cu o ultimă coborâre pe "Păpăuți".
![]() |
Programul restricțiilor de circulație |
Romania Historic Winter Rally este o competiție organizată de cluburile Aspromeca [FR], Rival Racing și Club Auto Crono - cu sprijinul Auto Blic Brașov - sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv. Evenimentul se desfășoară în conformitate cu avizele emise de Inspectoratul pentru Situații de Urgență "Oltul" Covasna, Inspectoratul de Poliție Județean Covasna, Inspectoratul de Jandarmi Județean Covasna, Regia Națională a Pădurilor - Ocolul Silvic Covasna, Ocolul Silvic Comandău, Ocolul Silvic Privat Zagon, Consiliul Local al orașului Covasna, Consiliul Local al comunei Comandău, Consiliul Local al comunei Zagon.
Mulțumim fotografilor Flavius Croitoriu și Szabó Attila pentru imaginile superbe puse la dispoziție.