F1 - Provocarile Marelui Premiu al statului San Marino

Publicat in: April 21, 2006, Vizualizari: 2365

Motoarele V8 sub stres puternic

In mai putin de doua zile, vor avea loc primele antrenamente pe circuitul de la Imola. Motorul este supus unor presiuni suplimentare pe aceasta pista, datorita faptului ca acesta este supra-turat atunci cand monopostul se lanseaza peste borduri si rotile nu mai au contact cu solul. Aceasta crestere in turatii, fiind daunatoare motorului, trebuie evitata prin folosirea limitatoarelor de turatii. Setarea acestui limitatator trebuie facuta cu o exactitate maxima, astfel incat sa nu se sacrifice din performanta motorului.

Desi cea mai lunga perioada continua de turatie maxima a motorului nu este indelungata pe circuitul de langa San Marino in comparatie cu alte piste (lucru care supune piesele in miscare, cum ar fi pistoanele, la un stres mai mic), V8-urile petrec aproximativ 73% dintr-un tur la turatii maxime, una dintre cele mai ridicate valori de pe parcursul Sezonului. Densitatea mai mare a aerului si temperaturile relativ reci, dau posibilitatea echipelor de a stoarce mai multa putere din propulsor, supunandu-l la un stres si mai ridicat.

Franele si suspensiile sunt critice

Desi forta de apasare aerodinamica are o importanta foarte mare pe mai toate circuitele, aici franele si suspensiile tind sa conteze chiar mai mult decat aceasta. Monopostul are nevoie de o acceleratie si o putere foarte mare pentru iesirea din viraje, dar pe de alta parte are nevoie si de frane extrem de performante la intrarea in viraje. Suspensiile trebuiesc reglate cu precizie maxima datorita faptului ca pentru a obtine un timp bun pe aceasta pista, pilotul este nevoit sa-si trimita monopostul in bordurile de pe marginea circuitului, sarind dintr-una in alta de multe ori, pentru o traiectorie cat mai rapida.

Talentul pilotilor supus la grea incercare

Pe langa problemele mecanice pe care le aduce Marele Premiu al statului San Marino, se adauga si stresul fizic al pilotilor. In mare parte acesta se datoreaza faptului ca se alearga in inversul acelor de ceasornic, opus altor circuite. In afara de o conditie fizica excelenta, pilotii trebuie sa dea dovada de multa iscusinta pentru a-si putea inscrie monopostul in viraje pe o trasa cat mai buna: la Imola nu prea se poate vorbi de o trasa ideala in curbe, avand in vedere ca salturile peste borduri fac dificila abordarea aceluiasi viraj intr-o maniera identica la fiecare trecere.

Axonn Echysttas

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss