![]() |
© Foto • Arhivă personală Raul Badiu |
După ce a parcurs 50 de probe speciale și mai mult de 670 de km cronometrați la volanul modelului Fiesta Rally4, Raul Badiu își încheie sezonul în cel mai deosebit mod cu putință, fiind prezent la testele organizate de M-Sport Polonia, în ceea ce privește îmbunătățirea și ridicarea nivelului de competiție a mașinii care l-a purtat pe sibian în etapele din Junior WRC.
![]() |
© Foto - Tiago Pereira • Reflex Studio |
Tânărul sportiv a răspuns afirmativ propunerii directorului executiv al M-Sport Polonia, Maciej Woda, de a contribui din nou, la dezvoltarea și îmbunătățirea modelului Fiesta Rally4. De ce din nou ?! Deoarece, Raul s-a aflat la o sesiune de teste alături de producătorul polonez și în primăvara acestui an, când în numai 2 zile a parcurs peste 600 de km la bordul mașini de concurs, în dorința de a-i ajuta pe specialiștii M-Sport și Ford Performance.
![]() |
© Foto - Duarte Pires • Dpmotormedia |
Astfel, de câteva zile, Raul Badiu se află în Portugalia, acolo unde participă la o sesiune de teste cu o durată de 8 zile, din care 5 au fost dedicate macadamului iar restul de 3, asfaltului. Întrebat de noi într-una din pauzele sale, Raul ne-a povestit despre intențiile M-Sport și ce se urmărește de fapt prin această sesiune de teste. Deși s-a vehiculat despre o nouă configurație a cutiei de viteze, sibianul a infirmat acest aspect, spunându-ne că pe lista de priorități se află atât testarea și analizarea fiabilității pe macadam, a planetarelor produse de mai mulți producători, cât și un control mai bun al tracțiunii pe aceeași suprafață.
![]() |
© Foto - Duarte Pires • Dpmotormedia |
Dat fiind faptul că Raul este un sibian adevărat, nu avea cum să nu îndrăgească macadamul, iar acest lucru l-a demonstrat prin nenumăratele sale etape câștigate la clasa sa, în Campionatul Național de Raliuri. Astfel, acest lucru îl ajută pe tânărul sportiv să-și poată forma o imagine mult mai amplă asupra aspectelor ce sunt dorite a fi îmbunătățite la modelul produs în Cracovia. Așa a ajuns pe lista aspectelor urmărite și un nou tip de casetă de direcție, mult mai performantă decât cele precedente. Pe lângă asta, dacă performanța trenului de rulare va crește, polonezii au avut în vedere să aducă și frâne față noi, modelului Rally4, de la surata mai mare și potentă, Rally3. Dar cum toate aceste aspecte nu au fost suficiente pentru inginerii din Polonia, modelului lansat în anul 2020 i-au fost implementate și hărți de putere noi.
![]() |
© Foto - Tiago Pereira • Reflex Studio |
Aflat pe la sfârșitul acestei sesiuni de teste, Raul vine și cu precizări și concluzii în urma sutelor de km parcurși. Modelul pe care l-a pilotat în acest an în cele 3 etape de Junior WRC dar și o etapă din sezonul trecut, se dovedește a fi mult mai confortabil de condus, mult mai competitivă și cel mai important, mult mai fiabilă. "Deși pare o treabă ușoară, pot spune că este o responsabilitate foarte mare să mă aflu aici și am avut emoții la început, deoarece concluziile la care ajung în urma fiecărui km trebuie să coincidă cu telemetria, însă în proporție de 99%, întreg feedbackul oferit inginerilor și tehnicienilor s-a reflectat prin telemetrie și asta mă încântă." - a declarat Raul Badiu pentru AutoRally.
![]() |
© Foto - Tiago Pereira • Reflex Studio |
De la testele din Portugalia nu puteau lipsi nici cei de la Pirelli, italienii fiind parteneri importanți ai Campionatului Mondial de Raliuri dar și ai celui European. Împreună cu noile modificările aduse M-Sport, Raul a avut prilejul să testeze mai multe anvelope fabricate în mai multe moduri pe aceeași compoziție. Totuși, considerând că modelul dezvoltat de polonezi a activat pentru ultima oară în acest sezon al Junior WRC, mașina rămâne în continuare una din cele mai competitive la clasa sa și continuă să domine clasamentele cupelor europene și naționale. "Chiar dacă modelul cu tracțiune integrală (n.r. Rally3) i-a luat locul în Junior WRC, modelul Fiesta Rally4 continuă să domine piața în ceea ce privește modelele Rally4, iar asta îi face pe cei de la M-Sport să vină cu noi configurații și specificații ori de câte ori au ocazia. Faptul că e o mașină cu tracțiune față, nu înseamnă că, competiția dispare la nivelul acesta, dimpotrivă, putem spune că clasa sa reprezintă pragul și calea de ascedere către cupele europene. Rămânând o mașină care a format și formează în continuare juniori, M-Sport Ltd continuă să-și aducă aportul de fiecare dată când polonezii au nevoie de ei, iar în unele circumstanțe, Ford Performance face tot posibilul ca inginerii din Cracovia să nu ducă lipsă de specialiști. Pe lângă acestea, Fiesta Rally4 va continua în programul competițional al Campionatului European de Raliuri." - a încheiat sportivul sibian.
Raul Badiu a debutat în anul 2012 la Winter Rally Covasna alături de Sergiu Itu, la volanul unui Opel Kadett. Prima victorie a acestuia a venit câteva luni mai târziu, la Raliul Moldovei, acolo unde secondat de Raluca Magdas, sibianul a obținut victoria în clasamentul debutanților. Nu a trecut mult timp, iar la un an după cel de debut, Raul a devenit campion al Cupei Dacia, repetând performanța încă de două ori, în anii 2016 și 2020. Desigur, între 2013 și 2016 nu a stat degeaba, obținând titlul de vicecampion la juniori, ca mai apoi, în 2016, pe lângă adjudecarea Cupei Dacia, să devină și campion la juniori. Chiar dacă anul 2017 nu i-a adus decât un start, la Tess Rally, anul următor a fost din nou unul de glorie pentru tânărul sportiv, devenind de trei ori campion, la clasa 9 (actual RC5), la Swift Cup și desigur, două roți motrice, în condițiile în care la start se aflau mașini mult mai potente și capabile de titlul la 2FWD. Datorită succesului arătat alături de concetățeanul său, Gabriel Lazăr, în 2019, sportivul Badiu a luat calea Campionatului Mondial de Raliuri pentru Juniori, acolo unde a debutat odată cu etapa din Suedia, cu cel mai dezvoltat model Ford Fiesta R2T19, nimic altceva decât predecesorul modelului căruia în prezent îi aduce modificări alături de specialiștii și inginerii M-Sport și Ford Performance.
Credite foto - Tiago Pereira • Reflex Studio; Duarte Pires • Dpmotormedia
Articol semnat de,
Cristian OLTEAN, jurnalist sportiv autorally.ro