Ce noutati aduce noul sezon de Formula 1 in materie de modificari tehnice?
Pentru sezonul 2009 din Marele Circ, au fost adoptate de catre FIA un set de noi reguli, atat pe partea sportiva, cat si pe cea tehnica. Pe partea tehnica, cele 3 mari obiective ale federatiei au fost: reducerea contributiei aerodinamicii la performantele masinilor, sa faca depasirile cat mai usoare, dar in acelasi timp mai spectaculoase si, un lucru extrem de important in motorsport, controlul timpilor pilotilor pe fiecare tura de circuit.
Prima schimbare majora pe partea tehnica a fost reintroducerea cauciucurilor slick, dupa 10 sezoane in care acestea au fost interzise. Se vrea astfel marirea aderentei din punct de vedere mecanic, in acelasi timp aderenta data de apasarea aerodinamica fiind redusa, prin micsorarea elementelor aerodinamice. Efectul va fi o aderenta imbunatatita in curbele lente si o pierdere in curbele de mare viteza, unde apasarea aerodinamica are cel mai important rol.
Sistemul KERS (Kinetic Energy Recovery System) este un sistem de recuperare a energiei cinetice pierdute de monoposturi in procesul de franare. Aceasta energie va fi salvata fie mecanic, fie electric, ea devenind disponibila pilotilor in cantitati limitate pe fiecare tura, printr-un buton amplasat pe volan. Acest sistem le ofera pilotilor 80 de cai putere pe o durata de 7 secunde in fiecare tur de pista parcurs.
In ceea ce priveste motoarele, turatia lor a fost redusa la 18000 RPM fata de 19000 RPM in sezoanele precedente. Pilotii vor putea sa schimbe maximum 8 propulsoare in sezonul 2009. Daca un pilot a folosit deja cele 8 motoare disponibile si este totusi nevoit sa faca o noua schimbare, el va fi penalizat cu 10 locuri pe linia de start sau o plasare pe ultimul loc in caz ca motorul este schimbat dupa sesiunea de calificari.
Aerodinamica masinilor a fost si ea modificata. Pe langa reintroducerea caucuicurilor slick, aspectul exterior al masinii a fost modificat si prin introducerea unor limitari in ceea ce priveste dimensiunile elementelor exterioare. Astfel, forta de
apasare a aerului asupra masinii va fi redusa fata de sezoanele precedente. Aceste modificari le sunt de mare folos pilotilor intrucat nu vor mai aparea acele schimbari drastice ale comportamentului masinii atunci cand se executa o depasire. Totodata scade aderenta la viteze mari, din cauza reducerii apasarii.
O noutate o reprezinta permiterea modificarii unghiurilor. Astfel, aripa frontala a masinii va fi coborata si latita in acelasi timp iar pilotul va putea sa modifice unghiul de atac al acesteia de maximum 2 ori pe tura. Eleronul spate va fi in acest sezon mai inalt si mai ingust.
In ceea ce priveste sesiunile de teste din acest sezon, acestea au fost limitate la 15 000 kilometrii iar echipele nu vor putea efectua sesiuni de teste in timpul sezonului. Linia din fata boxelor va fi, incepand cu acest sezon, deschisa si pe perioada cand masina de securitate (safety car) va fi pe pista, permitandu-le pilotilor sa alimenteze fara a fi penalizati. Pentru ca pilotii sa nu se grabeasca spre standuri dupa ce masina de securitate apare, printr-un nou sistem de urmarire GPS, fiecare pilot va avea un timp minim de asteptare pana sa poata intra pe linia standurilor. Daca ajunge pe linia boxelor inainte de expirarea timpului minim, el va fi penalizat.
Sezonul 2009 debuteaza in 29 Martie, prima cursa in care noul set de reguli va fi pus in aplicare fiind traditionalul deschizator de sezon, cursa de pe circuitul Albert Park, Melbourne, Australia.
Alexandru Toth
Echipa Autorally