Formula 1 - Marele premiu al Turciei

Publicat in: August 18, 2005, Vizualizari: 1135

Provocarea necunoscutului

Netestat inca de piloti, Istanbul Otodrom va face cunostinta, incepand de maine, cu "herghelia" de cai-putere a "Marelui Circ". Duminica, Formula 1 va consemna o premiera absoluta: Marele Circ va poposi pentru prima data in Turcia, unde se va desfasura a 14-a etapa a sezonului. Atunci cand Bernie Ecclestone anunta expansiunea Formulei 1 pe toate continentele, putini erau dispusi sa-i dea crezare. Vizionarul om de afaceri britanic a inceput insa, de cativa ani, sa-si puna planul in aplicare. El a anticipat problemele pe care legislatia europeana antitutun avea sa le puna Marelui Circ, intrucat cei mai importanti sponsori ai echipelor sunt producatorii de tigari.

Locatii exotice pentru Formula 1

Astfel, ultimii ani au marcat aparitia pe harta Formulei 1 a unor locatii exotice, cu o legislatie "blanda" in ceea ce priveste reclama la tutun. Pe rand, Malaiezia, Bahrain, China si acum Turcia au aparut in calendarul oficial al competitiei. Ce au toate aceste patru circuite in comun? Faptul ca au fost realizate de acelasi arhitect, germanul Hermann Tilke. Criticat pentru asemanarea prea mare dintre primele trei circuite pe care le-a proiectat, Tilke s-a rupt de stilul adoptat pana acum, creand la Istanbul un traseu mai spectaculos.

Incercari grele pentru piloti 

Pilotii care au facut cateva tururi pe Istanbul Otodrom la bordul unor masini de strada chiar au comparat unele portiuni ale acestuia cu Spa-Francorchamps, considerat cel mai interesant circuit de pe harta Formulei 1 de majoritatea pilotilor. Chiar daca poate parea o exagerare, este clar ca Istanbul Otodrom are atuuri importante: schimbari de altitudine, varfuri de rampa dincolo de care nu se mai vede pista sau viraje dificile combinate. Toate acestea pun pe primul plan indemanarea pilotilor, cei care exceleaza la acest capitol avand mari sanse de izbanda. Circuitul are si zone in care pot fi efectuate depasiri, insa Tilke a avut grija ca masinile sa nu atinga viteze prea mari, conform normelor actuale de siguranta. Astfel, cea mai lunga linie dreapta este intrerupta la mijloc de o sicana care va pune, cu siguranta, probleme pilotilor. Acestia vor mai avea de furca si cu faptul ca pe Istanbul Otodrom se va alerga in sens invers acelor de ceasornic. Din acest motiv, muschii din zona gatului vor avea de suportat solicitari diferite de cele cu care sunt obisnuiti pilotii. Nici vremea nu ii va menaja, temperaturile din Turcia la mijlocul lunii august fiind insuportabile. Se asteapta ca termometrele sa atinga valori chiar mai mari decat in Bahrain!

Turcia castiga 3 miliarde de dolari 

Turcii au de ce sa-i multumeasca lui Bernie Ecclestone (foto). Marele Premiu al Turciei la Formula 1 ar putea genera beneficii suplimentare de 3 miliarde de dolari pentru sectorul turistic al acestei tari. Astfel, investitia de peste 200 milioane de dolari facuta in circuitul Istanbul Speedpark va deveni foarte repede profitabila, numarul turistilor straini care vor vizita Turcia urmand sa sporeasca simtitor gratie Marelui Premiu de duminica. (Dan MIHALASCU)

Invazia Istanbulului 

Apropierea Marelui Premiu de Formula 1 al Turciei si-a pus deja amprenta asupra peisajului din orasul de pe Bosfor. Reclame imense si bannere plasate in cele mai aglomerate locuri ale metropolei tradeaza interesul imens al turcilor pentru aceasta cursa. Cele mai ieftine bilete la cursa costa 80 de euro, preturile ajungand la 320 de euro in tribuna principala.

(Dan MIHALASCU)
www.prosport.ro

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss