Pirelli, furnizorul oficial de pneuri din Formula 1 si Mercedes, una dintre cele mai puternice echipe ale campionatului, vor aparea in 20 iunie 2013 in fata Tribunal International al Federatiei Internationale de Automobilism (FIA), pentru a raspunde acuzatiilor de incalcare a regulamentului competitiei.
Echipele Red Bull si Ferrari au acuzat desfasurarea unor teste 'secrete' ale celor de la Mercedes si Pirelli in luna mai in Spania. Conform Articolului 22.4 din regulament, echipelor le sunt interzise desfasurarea oricaror teste in afara weekend-urilor cand sunt curse, deoarece ar avea de un avantaj in fata rivalilor.
Sa vedem desfasurarea acestei 'epopei' a pneurilor de la inceputuri. Vestea ca Mercedes a efectuat 1000 km de teste pe parcursul a trei zile a aparut in paddock-urile de la Monaco. Inainte cu doua saptamani de cursa de la Monte-Carlo, s-a desfasurat Marele Premiu de Formula 1 al Spaniei, pe circuitul folosit in fiecare an de echipe pentru testele pre-sezon. Fara ca prea multe lume sa stie, Mercedes a ramas cateva zile in plus pentru a testa pe Circuit de Catalunya alaturi de Pirelli. Principala problema este ca Mercedes a folosit sasiul din 2013 si pilotii titulari din acest sezon.
Pirelli au anuntat ca pneurile folosite faceau parte dintr-o anumita 'serie de produse', realizandu-se teste pentru sezonul 2014, si ca Mercedes nu a beneficiat de pe urma acestora. Compania italiana a crezut de asemenea ca celor de la Mercedes li s-a permis folosirea monopostului din 2013, Pirelli nefiind cei care au cerut un asemenea model. "Pirelli nu a facut nicio cerere si nu avea de unde sa stie daca regulile ar fi fost incalcate" se arata in comunicatul producatorului de pneuri publicat la 31 mai.
Ross Brawn, directorul echipei germane, a declarat la randul sau ca Mercedes nu avea cum sa beneficieze de pe urma celor trei zile de teste de la Barcelona deoarece li s-au comunicat doar 'coduri' ale pneurilor, nestiind de fapt ce cauciucuri testeaza. FIA a decis sa ceara celor de la Pireli un dosar cu informatii detaliate legat de testele celor de la Mercedes.
La cateva zile distanta, FIA i-a adus in discutie si pe cei de la Ferrari. S-a aflat ca echipa italiana a efectuat de asemenea teste, chiar daca acestia protestasera impotriva rivalilor de la Mercedes. Totusi, problema principala a echipelor care i-au acuzat pe cei de la Mercedes a fost folosirea monopostului din 2013, in ceea ce priveste pneurile fiind accepata ideea ca Mercedes nu a obtinut niciun avantaj fata de competitori. Spre deosebire de echipa germana, Ferrari a folosit pentru teste un monopost din sezonul 2011, Stefano Domenicali spunand foarte clar ca protestele lor erau indreptate spre folosirea unei masini actuale si nu asupra testului de pneuri in sine.
Dupa acest episod cei de la Ferrari s-au abtinut in a mai face acuzatii. "Nu sunt suparat insa am fost foarte surprins." a declarat Domenicali publicatiei Bild. "Nu vreau sa iau parte la toata aceasta politica. Nu vreau sa vorbesc despre pneuri, un subiect plictisitor pentru fani. Fanii doresc piloti fantastici, curse excelente si actiune, nu discutii lungi de o saptamana despre Articolul 22.2 din regulament. Si la fel simt si eu." a adaugat directorul echipei Ferrari.
Se pare insa ca testele care implicau echipa italiana au fost realizate de o terta parte, si anume, Corse Clienti. Acestia nu au angajati comuni cu echipa de Formula 1 Ferrari iar scopul lor este de a folosi monoposturile vechi pentru demonstratii, in programul Ferrari Driver Academy si pentru clientii excusivisti. Testele efectuate de Corse Clienti au implicat modelul 2011 care a fost pilotat de Pedro de la Rosa. FIA a decis astfel sa renunte la acest caz.
Intre timp, chiar daca Ross Brawn a afirmat ca aceste teste nu fost deloc secrete, tot mai multe informatii ieseau la iveala: cotidianul La Stampa sustinea ca Lewis Hamilton a postat pe Twitter o poza din Florida in timp ce el se afla de fapt la teste in Spania, se pare ca pilotii nu au folosit castile lor obisnuite ci unele fara desene, intrarea pe circuit a fost acoperita iar Rosberg ar fi admis sa stia ce pneuri foloseste.
Cel mai aprig protestatar a devenit Sebastian Vettel. "Este ciudat ca atunci cand regulamentul interzice testele o echipa sa efectueze teste" a declarat triplul campion mondial. Vettel a adaugat ca este clar ca Mercedes a obtinut avantaje de pe urma testelor: "Fiecare tur in plus este cu siguranta un avantaj".
Din tabara "sagetilor argintii", Niki Lauda a fost unul dintre cei care au raspuns acuzatiilor. Acesta a declarat ca cei de la Red Bull sunt pur si simplu suparati ca au ratat ei oportunitatea acestor teste.
"Am profitat de oportunitatea de a testa si cred ca cei de la Red Bull au fost prea lenti sa actioneze. Si eu as fi mahnit in locul lor." a declarat Lauda unei publicatii austriece.
Asardar, deznodamantul il vom afla dupa ce protagonistii testelor de la Barcelona vor aparea in fata Tribunalului International, la 20 iunie. In cazul in care se dovedeste ca Mercedes a incalcat regulamentul, pedeapsa primita poate fi constituita in plata unei amenzi, pierderea unor puncte in clasament sau chiar excluderea din campionat.
Nu este foarte clar de ce sunt acuzati cei de la Pirelli, dar probabil ca este vorba despre o incalcare a contractului. Reprezentantii furnizorului actual de pneuri au amenintat cu retragerea din Formula 1 (atat din cauza implicarii in acest scandal cat si datorita criticilor care li s-au adus de catre echipe in ceea ce priveste pneurile oferite), intelegera pentru sezonul 2014 nefiind inca semnata. Dupa ce Bridgestone a infirmat revenirea in campionat, zvonurile spun insa ca Michelin iau in considerare o eventuala revenire.
Ramane sa vedem cum se va solutiona legal scandalul pneurilor si mai ales care vor fi consecintele. Decizia forului international poate aduce asadar schimbari importante inainte de intrarea Formulei 1 intr-o noua era incepand cu sezonul viitor.
Dan Terea
Echipa Autorally