Fotbalul nu este Formula 1

Publicat in: January 17, 2008, Vizualizari: 9409
Daca sunteti fani Toyota, cu siguranta sperati ca sezonul 2008 sa fie cel mai bun din istoria echipei nipone. Se poate spune ca mai rau decat in 2007 nu poate fi: cu Williams surclasand evident echipa furnizoare, castigand de 2 ori mai multe puncte cu jumatate din buget. Ei bine, noul pilot al echipei Toyota pare ingrijorat.
Timo Glock prezice va Toyota va face, in prima faza, un pas inapoi pentru a intelege comportamentul noii masini TF108. Noi ne intrebam: daca mai face un pas inapoi, Toyota este in pericol sa cada de pe grila, sau cel putin sa ajunga pe ultimele linii !?
Totul se datoreaza deciziei echipei de a schimba substantial masina pentru 2008. “Ceea ce este clar este ca noi nu ne putem gandi la noua masina ca la o masina cu 5 secunde mai rapida decat restul”, a declarat Glock reporterilor la Jerez. “Este o masina complet diferita fata de cea din sezonul trecut si mai intai trebuie sa o intelegem pentru a putea s-o imbunatatim”.
Situatia echipei Red Bull in sezonul trecut nu a fost cu mult diferita. Red Bull a folosit sisteme revolutionare precum: cutia de viteze care dureaza 5 ture sau sistemul hidraulic de 10 ture !?
Deci, cand o echipa cu nici o victorie in F1 spune ca ia decizii radicale, atunci este cazul sa ne ingrijoram. Toyota ar putea deveni echipa din coada plutonului, cel putin la inceputul sezonului 2008.
Gigantul motorist japonez continua sa caute succesul in Formula 1, iar discutii despre bugetul alocat acestui proiect au fost nenumarate. Max Mosley va trebui sa admita ca multiplele incercari de diminuare a costurilor n-au avut efectele scontate. Motoarele care sa dureze doua curse au vizat reducerea costurilor. Schimbarea motoarelor V10 cu cele V8 a urmarit, de asemenea, reducerea costurilor. Restrictiile privind sesiunile de testele si inghetarea dezvoltarii motoarelor au avut ca obiectiv aceleasi reduceri de costuri. E posibil ca echipele sa fi economisit ceva bani in aceste sectare, insa ce au facut cu economiile ? Si-au cumparat un nou tunel de vand, au investit in computere sau simulatoare, si-au construit sedii cu care sa ia ochii sponsorilor pentru a-i determina sa le cedeze mai multi bani. Patrick Head (Williams) a spus :”Echipele vor cheltui tot ce vor obtine, asta e mentalitatea in F1”.
Toyota ne face sa iubim Formula 1 – banii nu cumpara succesul. In fotbal, exista proprietari precum Roman Abramovici care a cumparat succesul pentru Chelsea achizitionand cei mai buni jucatori si cel mai bun antrenor din lume. Toyota ne-a demonstrat ca nu iti poti cumpara titlul de campion mondial de Formula 1. Ai nevoie de ceva special, un fel de magie, care in acest moment se afla la Maranello.
Noile sisteme standard de control electronic (SECU) niveleaza valorile si reduce consturile pentru toate echipele implicate. Este cea mai buna oportunitate pentru Toyota sa se lupte cu echipele de top. Ei incep sezonul cu un pilot bun in calificari, dar care se ofilieste in cursa si cu un debutant abia venit din GP2. Intr-un sezon in care un duo puternic ar putea face diferenta, Trulli si Glock reprezinta o pereche cotata probabil cu a 7-a sansa dupa: Ferrari, McLaren, BMW, Renault, Honda si Williams; poate chiar a 8-a, daca tinem cont de potentialul cuplului Vettel – Bourdais.
Deciziile radicale vor genera efecte radicale. Ramane sa vedem in ce directie se vor indrepta aceste efecte !

Marius Moise


Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss