"Vor fi mai multe opriri la boxe si mai multa varietate"
Care va fi impactul schimbarilor de regulament din 2006 in Formula 1? Interviu cu Pat Symonds.
Pat, regulamentul referitor la pneuri s-a schimbat foarte mult in 2006. Care va fi impactul?
Pat Symonds: "Cea mai interesanta modificarea vine in felul cum se vor folosi pneurile pe durata unui weekend. Spre desoebire de anul trecut, acum avem libertate deplina si cel mai important, nu mai trebuie sa alegem pneurile inainte de startul in calificari. In anii trecuti, trebuia sa facem asta pana sambata dimineata. Acum chiar putem sa luam startul in cursa cu pneuri noi si sa folosim aceste pneuri pe toata durata cursei, daca vrem asta. Important este ca avem doar sapte seturi in total. Felul in care iti administrezi pneurile devine acum un punct strategic."
Ce compromisuri implica asta?
Acum trebuie sa punem in balanta avantajul pe care un set nou de pneuri ti-l da in cursa fata de avantajul pe care il ai cand te-ai antrenat pe un anumit tip de pneuri. Asa ca prima data trebuie sa decidem cata seturi vom folosi in antrenamente. Apoi trebuie sa ne hotaram cate seturi de pneuri noi vom folsi in calificari - unul, doua sau trei? Ideal, vom folosi cat mai putine posibil, pentru a le pastra pentru cursa, dar in cazul asta, oare vom putea fi destul de rapizi in sesiunea de calificari? Ce avantaj avem daca beneficiem de pneuri noi la oprirea la boxe din timpul cursei? Avantajele difera aici de la circuit la circuit, asa ca in unele locuri vrem sa avem un set nou la fiecare oprire - ceea ce poate insemna pana la patru seturi. Sunt multi factori de care trebuie sa tii cont cand planifici un weekend.
Veti folosi pneuri mai moi tot weekendul - ce schimbari aduce asta in ceea ce priveste setup-ul si strategiile?
Utilizarea pneurilor cu durata de viata mai scurta inseamna o schimbare fundamentala in constructia acestora. Ne vom ingrijora mai putin in privinta pneurilor in 2006, insa factori cum ar fi granularea acestora va fi o problema din nou. Masina va fi configurata pentru fiecare tip de pneuri in parte - putem adopta un setup mai agresiv daca pneurile nu trebuie sa dureze o cursa intreaga. Una peste alta, are impact asupra strategiilor. Anul trecut, lucrurile au facut ca strategia standard sa fie cea cu doua opriri. In 2006 cred ca vom vedea mai multe opriri si mai multa varietate, pentru a putea compensa avantajul dat de pneurile noi.
Formatul unui weekend s-a schimbat de asemenea - cum va afecta asta parcursul echipei?
Cea mai importanta schimbare este aceea ca nu mai trebuie sa facem alegerea pneurilor de vineri seara. In general circuitul nu se afla in cele mai bune conditii vineri, iar anul trecut a trebuit sa testam mai intai pentru a putea face o alegere cat mai corecta. Acum nu mai este cazul, pentru ca trebuie sa optam inainte de calificari, ceea ce ne permite sa rulam pe pista cand conditiile sunt mai apropiate de ce va fi in cursa.
Asta inseamna mai putine tururi vinerea?
Cu siguranta asa va fi. Echipele care au avantajul a trei masini vor face multe tururi, insa pentru primele patru echipe, activitatea se va reduce. Unul din motive este cel legat de pneuri insa si procedura de calificari va fi mai lunga ceea ce va duce la mai multi km parcursi. Trebuie sa avem grija de motor, mai ales la inceputul anului cand majoritatea vin cu motoare noi. Toata lumea va incerca sa nu forteze prea mult vinerea.
Totusi va trebui sa faci antrenamente pentru a gasi cel mai bun setup pentru masina...
Sigur ca se va merge si vineri, insa acum vorbim de o schimbare in distributia timpului. Daca vremea va fi buna, ma astept sa facem putine tururi vineri dimineata, mai multe dupa masa si majoritatea antrenamentelor sambata dimineata, cand conditiile pistei sunt maxime. Acea ora de teste va fi foarte intensa!"