Mclaren si luptele interne

Publicat in: June 26, 2007, Vizualizari: 1870
McLaren are o istorie in ceea ce priveste luptele dintre coechipieri. Fernando Alonso versus Lewis Hamilton este ultimul duel care s-a nascut in sanul echipei britanice.

Niki Lauda vs Alain Prost 1984
Printr-o mutare care urma sa devina tipica pentru Ron Dennis, seful McLaren a riscat aducandu-l in sezonul 1984 in echipa pe Alain Prost, atunci in varsta de 29 de ani. Salariul francezului era de 200,000 de dolari !?
Coechipierul lui Prost era dublul campion mondial Niki Lauda, care era considerat favorit la cucerirea titlului in monopostul revolutional din fibra de carbon MP4/2.
In ultimul Mare Premiu al sezonului la Estoril, austriacul conducea campionatul si avea nevoie de un loc 2 pentru a deveni inca o data campion in situatia in care francezul castiga.
Lauda a luat startul de pe pozitia 11-a a grilei si foarte repede a ajuns pe 3 dupa o cursa extraordinara. Abandonul lui Nigel Mansell din turul 51 l-a propulsat pe Lauda pe locul 2 si in pozitia de triplu campion mondial.

Pentru al doilea an consecutiv, Prost avea sa piarda un campionat pe care ar fi putut sa-l castige si, poate, ar fi trebuit sa-l castige. Mai mult, el a pierdut un campionat la cea mai mica distanta din istoria Formulei 1: o jumatate de punct dupa ce castigase 7 curse, iar coechipierul sau numai 5.
Lauda i-ar fi spus lui Prost in acel an: “Titlul de la anu’ iti apartine”.
Castigator: Niki Lauda prin TKO – Technical Knock Out

Alain Prost vs Ayrton Senna 1988 – 1989
Dennis a urmarit sa creeze un “Dream Team” in 1988 cand l-a adus la McLaren pe brazilianul Ayrton “Magic” Senna. El urma sa declare mai tarziu „Ce am primit in schimb a fost un cosmar” !?
Precum nitrogenul si glicerina, luati pe rand, Senna si Prost pareau chiar prieteni, insa in combinatia McLaren, rezultatul nu avea sa fie nimic altceva decat explozibil.
Ca si lider al echipei, Prost se astepta sa-l bata pe noul venit, iar „Profesorul” chiar a castigat 3 curse din primele 4 curse, insa rivalitatea s-a intensificat , cand brazilianul din Sao Paolo a obtinut prima sa victorie in sezonul de debut la McLaren.

In cursa portugheza din 1988, Prost l-a acuzat pe Senna ca l-a obligat sa iasa de pe pista. Despre incident, Prost a spus: „Manevra de la Estoril a fost foarte periculoasa, si da, am fost nervos dupa”.
In 1989 Prost a acuzat motoristul Honda de tratament preferential pentru coechipierul sau. In Marele Premiu al Italiei, Prost s-a chinuit si si-a acuzat echipa: „Ayrton a fost cu aproape 2 secunde mai rapid ca mine – ok, am mai spus, el a fost mai rapid ca mine in calificari, dar 2 secunde ? E o gluma”.
Tensiunea crestea intre cei doi piloti si s-a ajuns la Suzuka, o cursa decisiva pentru titlu, unde Prost, i-a inchis usa in fata lui Senna in turul 46 castigand si cursa inainte de a fi descalificat. Incidentul l-a infuriat pe Senna. Un jurnalist l-a intrebat daca in opinia lui se considera vinovat pentru accident, el a raspuns: „De ce, eu l-am provocat ? Daca esti f***t de fiecare data cand incerci sa-ti faci treaba in mod corect, ce poti face?”
Presiunea din interiorul echipei l-a fortat pe Prost sa-si caute un loc in echipa Ferrari in 1990. El avea sa afle ca, desi fugise de rivalitatea din echipa McLaren, el nu putea sa se ascunda de lupta cu fostul sau coechipier.
Senna avea sa-i intorca francezului „favorul” provocandu-i abandonul si castigand cel de-al treilea si ultimul titlu din cariera.
Castigator: Ayrton Senna
In ciuda faptului ca a castigat campionatul in 1989, mutarea lui Prost la Ferrari a indicat ca el s-a temut de competitivitatea coechipierului sau.
Statisticile sunt de asemenea de partea brazilianului: in cele doua sezoane in care au concurat la aceeasi echipa, Senna a castigat 14 curse, iar Prost 11.

Mika Hakkinen vs David Coulthard 1997-1999
Lupta dintre Hakkinen si Coulthard nu a fost una murdara si a inceput la Jerez in 1997. Dupa prima oprire la boxe, David il conducea pe Mika in spatele lui Schumi si Villeneuve, care aveau propria lor lupta. Ei urmau sa se loveasca, germanul abandonand iar Villeneuve urmand sa fie prins de cele doua McLaren-uri. Nu Coulthard avea sa-l urmareasca pe canadian, ci Hakkinen, dupa ce echipa stabilise aceasta ordine de la boxe.
Villeneuve care avea nevoie de un loc 6 pentru a castiga campionatul a lasat cele doua McLaren-uri sa treaca, inlesnidu-i astfel finlandezului obtinerea primei victorii din cariera.
Finlandezul avea sa castige doua titluri mondiale in 1998 si 1999, in vreme ce Coulthard nu a castigat niciunul.
Ziarele au acuzat tactica echipei McLaren, iar Ron Dennis a gasit explicatia ca cineva a intervenit pe circuitul radio al echipei chemandu-l inutil pe Mika la boxe. Singura modalitate prin care Dennis putea sa indrepte situatia era sa-i ceara lui David sa se lase depasit, ceea ce s-a si intamplat.
Bineinteles ca daca ne lasam impresionati si credem ca circuitul radio al echipei McLaren a fost hacuit, putem crede si ca in Iraq exista arme de distrugere in masa, ca Zana cea Buna exista, la fel si Mos Craciun si Ralf Schumacher va ramane la Toyota si sezonul urmator !?
Castigator: Mika Hakkinen, cu doua titluri de campion mondial.

Kimi Raikkonen vs Juan Pablo Montoya 2005-2006
Ron Dennis a mai reusit inca o mutare istorica, aducandu-l pe Juan Pablo Montoya de la Williams si nu s-a abtinut sa nu-si afiseze entuziasmul privind constituirea acestui cuplu.
McLaren a castigat 10 curse in primul sezon al lui Montoya, insa Kimi reusise 7. Anul 2006 a fost de uitat pentru echipa, dar si pentru Montoya, care s-a accidentat subit la „tenis” si l-a acuzat in dese randuri pe finlandez de pilotaj periculos.
In cursa din America, Montoya l-a lovit din spate pe Kimi si a provocat un meleu. O saptamana mai tarziu el urma sa-si incheie colaborarea cu McLaren cu un bilat de numai 5 curse terminate din 10.
Castigator: Kimi Raikkonen.
Chiar daca McLaren era o masina rapida, fiabilitatea ridica un mare semn de intrebare. Juan Pablo Montoya a plecat cu ideea ca a fost egal cu coechipierul sau: „Sunt aici pentru a termina al doilea sau pentru a castiga curse si titluri ? Eu cred ca sunt aici sa castig ... daca echipa are nevoie de un pilot secund atunci ar trebui sa se reorienteze catre alt pilot.” Chiar asa s-a intamplat, Montoya a ajuns in cursele de NASCAR.

Marius Moise

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss