Tot mai aproape de final
Am trecut binisor de mijlocul sezonului si lupta s-a incins intre Ferrari si Renault. Asa cum era de asteptat, McLaren si Honda au contat tot mai putin in aceasta batalie. Confruntarea dintre Michael Schumacher si Fernando Alonso, Ferrari si Renault, Bridgestone si Michelin devine tot mai apriga si se pare ca factorul cu cea mai mare putere de decizie sunt chiar pneurile. Cu 2 piloti de varf si 2 echipe aproape perfecte, pneurile par a fi unul dintre singurii factori de departajare si cel cu cea mai mare pondere. Evident, doar pilotul poate aduce masina si pneul la linia de sosire si doar pilotul poate scoate acele sutimi-minune din masina, acele miimi necesare unui Pole si acea viteza si constanta obligatorii in obtinerea succesului. Sunt sanse mari sa aflam Campionii abia in ultima cursa a sezonului: Marele Premiu al Braziliei din 22 Octombrie, iar pana atunci, Schumacher si Alonso ne vor tine cu sufletul la gura, intr-o avalansa de kilometri pe ora... Vom incepe printr-o scurta trecere in revista a ultimelor 6 curse, dupa care ne vom uita impreuna la situatia diferitelor grupari: prezent si viitor posibil.
Monaco: Alonso isi consolideaza avansul...
Dupa o infrangere categorica in Spania, Ferrari au sosit la Monte Carlo sperand sa revina in frunte. Dar dupa ce in calificari Massa si-a infipt monopostul in glisierele de protectie si mai tarziu, Pole Position-ul obtinut de catre Michael Schumacher a fost anulat in urma bine-cunoscutului incident din virajul Rascasse, sperantele Scuderiei s-au facut praf. Alonso si Raikkonen s-au lansat intr-o lupta incinsa pentru victorie, insa dupa ce Webber a scos Safety Car-ului pe pista, sansele lui Raikkonen au primit o lovitura serioasa, finlandezul neputand sa beneficieze de carburantul aditional pe care McLaren il adaugasera in rezervorul sau in decursul primei realimentari, atat el cat si Alonso efectuandu-si ultima oprire in decursul rularii Safety Car-ului pe circuit. Tot Alonso a iesit primul pe pista in acele momente. Dar dupa inca numai cateva minute, Raikkonen isi parca monopostul fumegand intr-un colt mai izolat al circuitului. N-au fost toate rele la McLaren, Montoya reusind sa prinda locul 2. Pentru Alonso a fost un atent galop de sanatate, pentru Schumacher o cursa de recuperare. Germanul a pornit de la standuri cu un motor nou si rezervorul ticsit de carburant. Strategia cu doar o oprire la boxe si cateva abandonuri in fata sa, i-au adus septuplului Campion Mondial locul 5, dar in acelasi timp, a pierdut 6 puncte pretioase in dauna lui Alonso in Campionatul la Piloti iar Massa, tot cu o singura oprire la standuri, nu a adus nici un punct pentru Scuderie, terminand pe 9.
Marea Britanie: Renault in continuare pe val, Ferrari se chinuie sa limiteze pierderile
Fernando Alonso a dominat in Marea Britanie, luand victoria odata cu Pole Position-ul si cel mai rapid tur in cursa. Schumacher s-a certat putin cu Raikkonen, incercand sa-l depaseasca pe pista, dar pana la urma a reusit sa treaca de finlandez doar in decursul primei serii de opriri la standuri. Honda n-au reusit decat sa-l dezamageasca pe Button in decursul marelui sau premiu de casa dupa ce monopostul sau a cedat cu probleme tehnice. Cursa nu a avut cine stie ce momente memorabile, dar a fost inca un pas important pentru Renault in consolidarea pretentiilor la Titluri. Podiumul Renault - Ferrari - McLaren a reflectat limpede situatia din Campionate si pas cu pas, Renault fugea cu trofeele iar Schumacher si Raikkonen gafaiau in esapamentul R26-ului superior.
Canada: patru victorii consecutive ale lui Alonso storc picatura cu picatura ultimele sperante ale Scuderiei
Ferrari si mai ales fanii lor au inceput sa-si piarda sperantele la Titluri in urma cursei de la Montreal. Schumacher nu a avut nici macar capacitatea de a-l ameninta pe Raikkonen pana cand problemele nu au lovit in ograda McLaren, care il pierdusera deja pe Montoya in prima jumatate a cursei. Dupa o oprire la standuri cu probleme, in ultimul tur, finlandezul a virat prea larg datorita suprafetei foarte murdare a circuitului si Schumacher s-a strecurat pe langa el, capturand locul 2 pentru a face podiumul sa arate identic cu cel din urma cu doua saptamani din Marea Britanie. A fost o cursa plina de incidente si Raikkonen nu a fost singurul tradat de suprafata pistei. Dupa multe abandonuri si doua perioade de Safety Car, tot Fernando Alonso a fost cel care a ridicat trofeul castigator. Spaniolul a plecat din Pole Position si a condus fara sa forteze in a doua jumatate a cursei. Aproape nimeni nu mai credea ca Ferrari mai pot face ceva in restul sezonului...
Statele Unite ale Americii: Ferrari contra-ataca
Nu a fost o surpriza performanta Bridgestone pe pista de la Indianapolis, sau mai degraba, lipsa de performanta a Michelin. Dar a fost un stimulent excelent pentru o echipa Ferrari careia ii ramasesera cam doar sansele matematice la Titluri. Cele 18 respectiv 10 puncte obtinute in Campionatele la Constructori si Piloti au fost o colecta frumoasa, dar si mai bine pentru ei a fost faptul ca desi pe podium s-a aflat un pilot Renault, acesta nu a fost Alonso, ci Fisichella. Spaniolul a avut parte de un weekend ingrat in care nu a putut face mare lucru cu monopostul sau, si a terminat abia pe locul 5, facandu-i cadou lui Schumacher tot ceea ce germanul pierduse la Monte Carlo. Ca aspect, finalul cursei nu a fost foarte departe de cel din 2005, caci in spatele dublei Ferrari, doar 7 alte monoposturi au supravietuit pana la final, facand din Marele Premiu al Statelor Unite cea mai dura cursa a acestui an din punct de vedere al abandonurilor. McLaren au avut un weekend negru, Montoya si Raikkonen ciocnindu-se inca din primele viraje, incheind in mod dramatic si cursa lui Heidfeld (al carui monopost a decolat de pe pista rostogolindu-se de cateva ori inainte de a ramane in pietrisul de pe marginea circuitului) si cauzand avarii serioase lui Jenson Button care a abandonat cateva tururi mai tarziu. In urma mai multor incidente suferite in acest sezon (ultimul chiar cu o etapa inainte, in Canada, cu Nico Rosberg ca protagonist) reputatia lui Montoya, si asa sifonata, s-a pleostit si mai tare.
Franta: Michael Schumacher strica sarbatoarea "de casa" a francezilor
Dupa Indianapolis, Renault si Michelin aveau toate motivele sa isi doreasca o victorie. Era marele premiu "de casa" al celor doua firme si Ferrari nu trebuiau lasati sa il ruineze. Dar inca de sambata, primele lovituri au fost date, cand Michael Schumacher si Felipe Massa au cucerit prima linie a grilei de start. In cursa, spre surprinderea multora, s-a dovedit ca 248 F1-urile Scuderiei carau cam tot atata carburant cat si Renault-urile, facand deci aproape imposibila francezilor o victorie prin strategie. Totusi, strategia l-a ajutat pe Alonso sa-i fure locul doi lui Massa si sa-l impiedice pe Schumacher de la a se apropia cu mai mult decat 2 puncte in Campionatul la Piloti. A fost prima cursa din acest an in care Pedro de la Rosa l-a inlocuit pe Montoya, columbianul parasind Formula 1 pentru NASCAR, anuntul fiind facut public cu 6 zile inaintea cursei. Dupa doar doua zile, McLaren luasera deja decizia de a-l insarcina pe Pedro de la Rosa cu slujba de pilot titular. El si Raikkonen au adus locurile 5 si 7 echipei, un rezultat prea putin glorios pentru ambitiile britanicilor. A fost si o victorie psihologica pentru Ferrari, care au dat o lovitura serioasa moralului celor de la Renault (lucru doar banuit, caci in presa, toata lumea din cadrul echipei a facut doar declaratii relaxate si optimiste, desi cateva degete au inceput sa se indrepte in directia Michelin).
Germania: suna alarma pentru Renault...
Inca din antrenamente, a fost limpede ca Renault au unele probleme in a se adapta la circuitul German. Ferrari au fost competitivi chiar dupa primele tururi strabatute la Hockenheim si in calificari au fost foarte aproape de Pole Position... daca n-ar fi fost Kimi Raikkonen. Finlandezul a fost incomodat de diverse gafe in stil McLaren dar a reusit totusi sa obtina un loc trei in spatele dublei Ferrari constituita din Schumacher si Massa. Alonso si Fisichella au terminat pe 5 si 6 pentru cel mai slab rezultat al sezonului in tabara Renault. Probabil ca si faptul ca FIA a interzis controversatul sistem de amortizoare de masa al francezilor a avut un rol in problemele cu pneurile pe care Renault le-au avut. La Hungaroring sistemul va fi din nou activ, dar chiar si asa, Renault au devenit cu siguranta constienti ca au o sarcina foarte grea in fata daca doresc sa revina pe prima treapta a podiumului.
Renault
Presiunea creste la Renault. Michelin sunt deja acuzati pe ocolite pentru infrangerile din ultimele trei Mari Premii iar Alonso este presat tot mai puternic de catre Michael Schumacher. Spaniolul se indreapta catre McLaren in 2007 si atmosfera in gruparea constructorului francez nu poate fi prea armonioasa in clipa de fata. Renault sunt in continuare lideri in ambele Campionate dar pozitia le este tot mai amenintata si este greu de spus daca vor rezista in frunte pana la capat.
Ferrari
Dupa dezamagitorul an 2005, Scuderia este din nou foarte competitiva. Chiar daca nu conduc Campionatele asa cum obisnuiau sa o faca in anii trecuti, cei din Maranello sunt in clipa de fata liderii performantei in Formula 1 si acum, isi dezlantuiesc fortele impotriva Renault pe ultima suta de metri a sezonului. Ferrari au nevoie doar de duble si victorii pentru a putea prelua sefia in clasamente.
McLaren Mercedes
Dupa curse cu rezultate mediocre si un weekend ingrozitor in Statele Unite, unde Montoya si Raikkonen s-au scos reciproc din lupta (cel mai penibil lucru care i se poate intampla unei echipe), McLaren au ramas atat de in urma incat nu le-au mai ramas decat sanse matematice in lupta pentru Titluri. Cotati ca favoriti inainte de primele curse, britanicii vor avea un final de sezon relativ plictisitor: in conditii normale, nimeni nu ii poate provoca pentru locul lor 3 dar nici ei nu pot spera la locul 2.
Honda
O alta echipa cotata destul de bine inainte de inceputul sezonului. Dar dupa primele curse, a devenit clar ca Honda sunt foarte departe de asemenea estimari. In cele numai 6 curse ramase, niponii pot incerca doar sa isi conserve locul 4 in Campionatul la Constructori in fata unei echipe Toyota tot mai agresive. Cu avansul pe care il au, nu va fi greu.
Toyota
In continuare departe de visul lor de a castiga un Mare Premiu, Toyota nici macar nu mai prea pot spera ca ii vor depasi pe Honda, rivalii lor originari din aceeasi patrie a Soarelui rasare. Dupa despartirea de Gascoyne, niponii au avut cateva rezultate bune, dar sunt in continuare prea inconstanti si nefiabili. In cel mai bun caz, nu vor fi trimisi mai jos in clasament...
Sauber BMW
Pana acum, gruparea germano-elvetiana a celor de la BMW are doua motive de bucurie in 2006: primul, si-au atins scopul de a marca ceva puncte in acest sezon, al doilea, au de doua ori mai multe puncte decat fostii parteneri, Williams, o victorie morala. In general, Sauber BMW au fost destul de constanti si au mers pe o panta ascendenta in decursul sezonului si nu ar fi exclus sa-i vedem furandu-le locul 5 celor de la Toyota pana la finele anului.
Red Bull Ferrari
Jumatate din punctele echipei in Campionatul la Constructori au fost marcate de catre Coulthard in Marele Premiu al Principatului Monaco. In afara de acel rezultat, Red Bull n-au dus-o prea bine. Abia anul viitor va veni prima masina realizata integral de Adrian Newey, inginerul englez adus de la McLaren. Pana atunci, Red Bull se vor stradui sa se pastreze in fata celor de la Williams in clasament.
Williams Cosworth
Fara indoiala, Cosworth a fost una dintre dezamagirile acestui an. Dupa un inceput foarte bun, totul s-a facut pulbere, iar in aceasta parte a sezonului, echipa britanica nu a marcat nici macar un punct! Va fi greu pentru Williams sa isi recupereze locul 7 in Campionatul la Constructori daca nu fac ceva, repede, in legatura cu gravele probleme de fiabilitate care au pus capat la nenumarate curse atat lui Mark Webber cat si lui Nico Rosberg.
Squadra Toro Rosso Cosworth
Liuzzi a adus un punct pretios echipei junioare a celor de la Red Bull in cadrul Marelui Premiu disputat la Indianapolis. Ca si anul trecut, pista americana a fost o fantana a bogatiei pentru echipele de la coada clasamentului. Fara multe abandonuri insa, le va fi aproape imposibil celor de la Toro Rosso sa mai isi creasca zestrea de puncte.
Midland Toyota
In aceasta parte a sezonului, Midland au pastrat aceeasi atitudine lipsita de ambitii care i-a caracterizat si pana acum. Pe deasupra, din cand in cand, mai rasare cate o stire despre cumpararea gruparii de catre unul dintre sponsorii olandezi. Poate doar pasiunea declarata a lui Alex Schneider pentru Formula 1 mai impiedica acest lucru. Dar din pacate, o echipa nu se poate aduce in frunte doar cu pasiune...
Super Auguri Honda
Eternii codasi au inceput sa-si arate muschii odata cu introducerea noului monopost la Marele Premiu al Germaniei. Desi clasicele probleme de fiabilitate cu un monopost introdus in miez de sezon nu i-au iertat, Super Auguri au reusit sa le incurce putin socotelile celor de la Midland. Poate ca pe masura ce diversele necazuri cu fiabilitatea dispar, Super Auguri vor putea sa se inalte si mai mult.
Se anunta un final incins
Ferrari mai au 6 curse la dispozitie pentru a prelua conducerea in clasamentele la Piloti si la Constructori iar Renault stiu ca trebuie sa dea totul pentru a se clasa inaintea lui Michael Schumacher si Felipe Massa daca vor trofeele de final de sezon. Desi Ferrari au castigat detasat in Germania, Campionii nu cad asa usor, iar Renault nu trebuie subestimati: in Ungaria, vor fi la inaltime. La ce inaltime, nu se stie. Cert este ca in clipa de fata finalul se anunta foarte disputat in batalia la Constructori pentru locurile 1 (Renault si Ferrari) pe de o parte, 5 (Toyota si Sauber BMW) si 7 (Red Bull si Williams) pe de alta parte, iar la Piloti pentru locurile 1 (Fernando Alonso si Michael Schumacher) si 3 (Felipe Massa, Giancarlo Fisichella si Kimi Raikkonen). Avansul celor de la Renault este contracarat de performanta Scuderiei care in clipa de fata isi incheie sezonul pe o panta ascendenta. Este o lupta de recuperare pentru Ferrari si o batalie de a se mentine pentru Renault. Motivatia este enorma de ambele parti, dar Renault incepe sa arate ca o echipa in destramare (Alonso pleaca la McLaren, Briatore nu a confirmat inca daca va ramane la echipa in 2007 si Michelin se retrage din Formula 1 la finele anului), pe cand la Ferrari lucrurile sunt mult mai simple: trebuie sa arunce in joc totul, pentru a redeveni Campioni.
Axonn Echysttas