Mai este putin pana la startul Raliului Australiei, ultima etapa a Campionatului Mondial de Raliuri. Dupa 12 raliuri, ce insumeaza 4000 de kilometri de probe speciale, ocupantii primelor doua pozitii ale clasamentului general sunt despartiti de doar 3 puncte! Sebastien Ogier a revenit pe primul loc in urma Raliului Spaniei dar Thierry Neuville il urmeaza indeaproape. Dupa trei victorii consecutive incredibile, Ott Tanak a fost lovit de ghinion in ultimele doua etape disputate, vazandu-si sansele la titlul din acest an ruinate. Matematic, estonianul inca mai poate castiga campionatul, asa ca va incerca sa profite de eventualele probleme pe care ceilalti doi le pot avea.

Un sezon spectaculos, asa cum am avut in acest an in WRC, va avea parte de un final pe masura. Ambele titluri, atat la piloti cat si la constructori, se vor decide in ultima etapa, programata in acest weekend in Australia. Cei trei piloti dintre care se va desemna noul campion isi impart victoriile etapelor de pana acum, cu o singura exceptie. Legendarul Sebastien Loeb, care a avut prezente sporadice in ultimii ani (paticipand in WRC doar pentru a ajuta la dezvoltarea Citroenului C3), a luat startul in Raliul Spaniei si si-a trecut in cont cea de-a 79-a victorie a carierei.
Sebastien Ogier a inceput sezonul mai bine decat rivalii sai, castigand la Monte Carlo, insa a fost devansat de Thierry Neuville in urma victoriei belgianului de pe zapada din Suedia. Totusi, pilotul M-Sport a redevenit repede lider, obtinand doua victorii consecutive in Mexic si in Franta. Ott Tanak a castigat pentru prima data cu Toyota in Argentina, acolo unde Neuville a terminat al doilea si a mai scazut din avans lui Ogier, clasat al patrulea.

Cea de-a sasea etapa, Raliul Portugaliei, a reprezentat un moment foarte important in economia campionatului. Este singurul raliu din 2018 in care Sebastien Ogier nu a punctat. Mai mult, francezul a fost nevoit sa se retraga dupa ce "a sarit" in afara traseului. El nu a fost singurul cu probleme in Portugalia, Ott Tanak, Jari-Matti Latlava, Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon si Kris Meeke fiind alte nume importante care nu au strans vreun punct in aceasta etapa. Marele castigator a fost Thierry Neuville, care a trecut in fruntea clasamentului general. Pilotul Hyundai si-a consolidat pozitia de lider printr-o noua victorie in Italia, obtinuta dupa ce l-a devansat pe Ogier pe ultima speciala. Asadar, dupa primele sapte etape, Neuville conducea clasamentul WRC, fiind urmat de Ogier la 28 de puncte, in timp ce Tanak era al treilea, la inca 45 de puncte in urma francezului.

Raliul Finlandei a fost startul unei serii formidabile pentru Ott Tanak. La volanul Toyotei Yaris, estonianul a castigat pe rapidul macadam din Finlanda, pe asfaltul din Germania si in noul raliu turcesc. Doar Neuville, dintre ceilalti doi, a reusit sa mai prinda vreun podium in aceste trei etape, si asta o singura data, in Germania. Aceste performante l-au urcat pe Tanak pe a doua pozitie a clasamentului general, la 13 puncte in urma lui Neuville si la 10 puncte in fata lui Ogier.
Desi s-a aflat la conducere de fiecare data, pilotul Toyota a avut ghinion in ambele runde ce au urmat, problemele tehnice aparute in Tara Galilor si pana din Spania indepartandu-l de titlu. Inainte de Raliul Australiei, el are cu 20 de puncte mai putin decat Neuville, deci poate ajunge campion anul asta doar printr-o minune. Insa, cu siguranta, anul viitor Ott Tanak va fi unul dintre principalii pretendenti la campionat.

Oarecum nesperat, Ogier a revenit pe pozitia de lider, dupa doua rezultate foarte bune in ultimele doua etape desfasurate. A castigat in noroiul din Marea Britanie si a iesit al doilea, in urma lui Loeb, in Spania. El are acum un avans de trei puncte in fata lui Neuville si poate un moral mai bun, avand in vedere ca belgianul nu a mai urcat pe podium in utimele trei raliuri.
Toyota conduce in clasamentul echipelor cu 331 puncte insa, cu un maxim de 43 de puncte ce pot fi obtinute printr-o clasare pe primele doua locuri, atat Hyundai (319 puncte) cat si M-Sport (306 puncte) pot inca sa obtina titlul la constructori. Cu siguranta ca toti pasionatii de raliuri asteapta cu entuziasm finala de la antipozi, pentru a vedea cum se va incheia un sezon extraordinar.
Raliul Australiei este format din 24 de probe speciale care cumuleaza 316 km competitivi. Vineri va fi parcursa prima suta de kilometri, impartita in 8 speciale. Tot 8 probe sunt programate si pentru sambata, insa acestea insumeaza 130 km. Clasamentul final al raliului si al campionatului va fi definit dupa ultimele 6 speciale (84 km), programate pentru duminica.
Dan Terea
Echipa Autorally