Publicat in: January 5, 2007, Vizualizari: 2477
Lumea sportului cu motor, si nu numai, va sta in urmatoarele doua saptamani cu ochii pe cea mai importanta caravana a cailor putere, Risc si adrenalina, competitia auto- moto Lisabona- Dakar reprezinta o piatra de incercare pentru orice pilot care se respecta
O lume intreaga in jurul unui raliu
De: Horia VATAMANU-COANTA
Sursa: Transilvania Expres
Celor 766 de competitori, printre care si brasoveanul Marcel Butuza, 23 fiind femei, le vor fi asigurate toate conditiile pentru bunul mers al lucrurilor, urmand a sta la dispozitia acestora nu mai putin de 760 de persoane de asistenta, care se vor folosi de 109 autoturisme si 129 de camioane. Medicii vor fi, la randu-le, in numar mare - 50, dintre care sase vor utiliza elicoptere pentru a-si face meseria, 20 se vor deplasa pe patru roti, 20 vor ramane in bivuac, iar patru vor asigura coordonarea intregii activitati. Cateringul va cadea in grija a 72 de persoane, dintre care 22 vor munci in bucatariile mobile, deplasarea lor fiind realizata cu ajutorul a 11 vehicule. Se estimeaza ca se vor consuma la fiecare 24 de ore in jur de 12.000 de sticle de 1/2 litri cu apa si 1.500 de kilograme de mancare. Pentru ca informatiile sa fie proaspete si pertinente in fiecare clipa, peste 550 de jurnalisti, dintre care 140 pe toata durata raliului, de la circa 300 de canale media, se vor documenta printre dunele de nisip. Urmasii lui Thierry Sabine, parintele Raliului Lisabona - Dakar, care a pornit ani la rand din "Hexagon", se regasesc in cel mai mare numar la startul caravanei in postura de concurenti, statisticile spunand ca, anual, aproximativ 70% dintre combatanti vin din tara "cocosului galic", 42 fiind cifra statelor reprezentate in acest an.
Trei decenii negre
Raliul Dakar reprezinta o provocare pe cat de spectaculoasa, pe atat de primejdioasa pentru cei ce decid sa-si joace soarta alaturi de sutele de cai putere, intre combustibili, scorpioni si dune nesfarsite de nisip. De-a lungul celor 27 de ani ai exoticei intreceri s-au produs mii de accidente, de la cele usoare, la unele foarte grave, ale caror urmari au insemnat chiar pierderi de vieti omenesti, 51 la numar, cinci dintre victime fiind copii ai bastinasilor, atrasi de mirajul motoarelor turate la maximum. Primul pentru care desertul a reprezentat ultima cursa a fost francezul Patrick Dodin, accidentat foarte grav la cap in 1979, anul debutului caravanei euro-africane. Sezonul cel mai nefast din punctul de vedere al numarului de morti a fost 1986, cand insusi creatorul raliului, francezul Thierry Sabine, si-a gasit sfarsitul prabusindu-se cu elicopterul in Mali, alaturi de cantaretul Daniel Balavoine, ziarista Nathalie Odent, pilotul elvetian François-Xavier Bagnoud si Jean-Paul Le Fur, de la Radio TV- Luxemburg. Si-au mai pierdut viata in acel an motociclistii Yasuo Kaneko si Giampaolo Marioni, din Japonia, respectiv Italia. In 1988 au existat alte sase victime, iar in 2005 inca cinci, la polul opus situandu-se anii 1980, 1989, 1993, 1995, 1999, 2000, 2002 si 2004, cand nu au avut loc tragedii de acest gen. Ultimul pe lista deschisa in 1976 a fost motociclistul australian Andy Caldecott, care si-a pierdut viata anul trecut, in Mauritania.
Marcel Butuza a descris isteria de pe tarmul Oceanului Atlantic

Capitala Portugaliei ajunsese ieri la temperatura de fierbere cu putin timp inaintea primului start in Raliul Lisabona - Dakar, intrucat cateva dintre cele mai importante puncte ale orasului forfoteau de oameni, motociclete, autoturisme si camioane. Brasoveanul Marcel Butuza (unul din cei doi romani participanti la editia din acest an a copmetitiei la sectia moto - nota redactiei), prins si el in focurile ultimelor retusuri, a gasit timp sa ne declare:
"Este o atmosfera foarte incinsa aici. Ma aflu intr-o parcare supraaglomerata, intre 250 de motociclete, 60 de turisme si 80 de camioane si este o nebunie de nedescris. Se aleg numerele de concurs, se probeaza GPS-uri. Jumatate din Lisabona e in alerta, pretutindeni vorbindu-se de raliul care va debuta pe 6 ianuarie. Intr-o discutie, fiecare al doilea sau al treilea cuvant este Dakar. Vineri seara avem un briefing la care toti participantii sunt obligati sa ia parte, ocazie cu care vor fi oferite ultimele informatii". Sambata si duminica se va "alerga" pe itinerarul Lisabona - Portimao -Malaga, din portul spaniol urmand a se face si imbarcarea pentru Maroc.