![]() |
Dacă duminică s-a consumat prima etapă a sezonului mondial de raliuri, unde Sébastien Loeb, la revenirea sa în Campionatul Mondial de Raliuri, a reușit să-l surclaseze pe Sébastien Ogier, obținând victoria ediției din acest an a Raliului Monte Carlo, acum, toată atenția se concentrează în nordul Suediei, unde localitatea Umeå va găzdui a doua etapă a sezonului din Campionatul Mondial de Raliuri. Cu toate acestea, duo-ul legendar Loeb-Ogier va absenta din Suedia, întrucât cei doi nu au contract pentru întreg sezonul.
Totuși, lista de înscrieri numără nume importante din lupta primei divizii a Campionatului Mondial de Raliuri, inclusiv câștigătorii ultimelor trei ediții ale etapei suedeze. Deși în prima etapă de la Monte Carlo a avut parte de o ieșire în decor care i-a spulberat șansele la podium, Elfyn Evans, câștigătorul din 2020, pornește printre primii favoriți la victoria celei de-a doua etape a sezonului, britanicul dovedind un ritm constant și sigur la Monte Carlo. Acomodarea cu noua mașină cu tehnologie plug-in Hybrid a fost trecută cu brio de Ott Tänak, câștigătorul ediției din 2019 a Raliului Suediei, însă rezultatul din prima etapă nu a fost cel scontat, estonianul încasând atât doua pene de cauciuc de-a lungul zilelor de concurs, cât și o răsucire care se putea încheia teribil, cu o ieșire în decor. De o răsucire la Monte Carlo a avut parte și Thierry Neuville, belgianul aliniindu-se din nou la startul Raliului Suediei, plecând printre favoriți la victorie, în speranța unei repetări a performanței sale din 2018.
![]() |
Iar dacă cei de la M-Sport au obținut victoria primei etape, vom începe cu echipajele pe care britanicii le vor arunca în joc. Cu a treia poziție la etapa din Monte Carlo, irlandezii Craig Breen și Paul Nagle sunt gata pentru a doua participare cu modelul Puma Rally1 Hybrid, în timp ce Gus Greensmith, după ce a obținut prima sa victorie de probă specială din Campionatul Mondial de Raliuri, este pregătit de al doilea start al sezonului alături de Jonas Andersson. O frânare târzie și o stâncă au făcut ca evoluția lui Adrien Fourmaux și Alexandre Coria să se sfârșească prematur în prima etapă, însă cei doi francezi sunt hotărâți să se bată la victorie pe drumurile înghețate și înzăpezite din Suedia. Ultimul echipaj care închide lista celor de la M-Sport este cel format din italienii Lorenzo Bertelli și Simone Scattolin, cei doi urmând să participe pentru prima oară cu noul model Puma Rally1.
De cealaltă parte, coreeni de la Hyundai Motorsport vin cu aceeași formație ca și în prima etapă, la start urmând să se alinieze Ott Tänak secondat de Martijn Järveoja, respectiv Thierry Neuville și Martijn Wydaeghe, ambele echipaje având o șansă însemnată pentru victoria suedeză. Cu tatăl norvegian și mama suedeză, Oliver Solberg va porni în etapa sa de casă, întrucât tânărul pilot al Hyundai concurează în culorile țării gazde a celei de-a doua etape. Deși a avut parte de o ieșire în decor urmată de o repunere pe probă de către spectatori, Solberg a fost nevoit să se retragă în ultima zi de concurs de la Monte Carlo din motive medicale, însă acum este pregătit să se alinieze din nou la start alături de același Elliott Edmondson.
Deși Ogier lipsește de la start, japonezii de la Toyota Gazoo Racing au pe cine să trimită în lupta etapei secunde a sezonului, Elfyn Evans și Scott Martin deschizând lista cu primul model Yaris Hybrid, în timp ce Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen îi urmează îndeaproape. Totuși, directorul general al echipei, Jari Matti Latvala nu a putut să lase pe tușă modelul pilotat de Ogier în prima etapă, astfel că, mașina de concurs va fi pilotată în Suedia de către Esapekka Lappi, finlandezul urmând a fi secondat de Janne Ferm, în timp ce, al patrulea model al echipei nipone va fi pilotat de nimeni altul decât Takamoto Katsuta în echipaj cu Aaron Johnston.
![]() |
Nici categoria WRC2 nu duce lipsă de nume importante, la startul suedez fiind anunțată prezența echipajului câștigător din prima etapă, Andreas Mikkelsen și Torstein Eriksen. Norvegienii vor împărți cortul echipei TOK Sport alături de rușii Nikolay Gryazin și Konstantin Aleksandrov, în timp ce Marco Bulacia și Marcelo Der Ohannesian își doresc revanșa după etapa ratată de la Monte Carlo. Și britanicii de la M-Sport se vor lupta pe frontul WRC2, acolo unde, un prim model Fiesta Rally2 va fi pilotat de Jari Huttunen cu Mikka Lukka în dreapta, în timp ce, cel de-al doilea model le revine lui Mattias Adielsson în echipaj cu David Arhusiander. Printre echipele importante de la WRC2 se numără și ALM Motorsport, care îi va avea la start pe Georg Linnamae și James Morgan, pe modelul Volkswagen Polo Rally2.
Lista de înscrieri în categoria WRC2 nu se oprește însă aici, la start fiind urmând să se alinieze și Ole Christian Veiby secondat de Stig Rune Skjærmoen (Volkswagen Polo GTI R5), Mario Miele secondat de Luca Beltrame cu același model Škoda Fabia Rally2 Evo cu care au obținut victoria primei etape a WRC2 Masters, dar și Bruno Bulacia, fratele lui Marco Bulacia, mezinul urmând să piloteze un model identic cu cel al fratelui său, fiind secondat de Marc Marti. Pentru cei ce cunosc Winter Romania Historic Rally, cu siguranță au auzit de numele lui Frederic Rosati și cel al lui Bertrand Pierrat. Dacă cel dintâi a fost la start în calitate de concurent, cel din urmă a parcurs probele din Covasna din postura de forlighter. Cei doi se vor afla la startul Raliului Suediei alături de echipa BMA, urmând să piloteze modelele Hyundai i20 N Rally2 (Rosati), respectiv Hyundai i20 R5 (Pierrat). În total, categoria Rally2/R5 va avea la start nu mai puțin de 30 de echipaje.
![]() |
Odată cu Raliul Suediei debutează și Campionatul Mondial de Raliuri pentru Juniori, acolo unde, modelele Ford Fiesta Rally3 se vor alinia în postură dublă, atât în clasamentul Junior WRC cât și în cel al WRC3. Cu prima șansă la victorie, Sami Pajari și Enni Mälkönen deschid lista înscrierile la categoria WRC3/Junior WRC, cei doi reușind să obțină victoria primei etape de la Monte Carlo, în fața unor adversari puternici și cu mult mai multă experiență atunci când vine vorba despre modelele cu tracțiune integrală. Vicecampion la Juniori în sezonul precedent, Jon Armstrong este pregătit pentru a doua participare cu modelul dezvoltat de polonezii de la M-Sport, britanicul reușind victoria ERC Junior la etapa europeană din Polonia. Un total de 8 echipaje vor lua startul la bordul modelelor Ford Fiesta Rally3, printre ei mai numărându-se Jean Baptiste Franceschi și Robert Virves.
Cât despre clasamentul Rally4, momentan, un singur echipaj și-a manifestat interesul de a participa, Isak Reiersen și Johan Johansson urmând concureze cu modelul Ford Fiesta Rally4. În clasamentul istoricelor, 24 de echipaje sunt pregătite pentru start.
![]() |
Fotografiile prezentate în primele trei imagini ilustrează mașinile de concurs Rally1 din generația anterioară (WRC+) în timpul etapei suedeze din 2020.
Credite foto: Jaanus Ree & @World • Red Bull Content Pool
Articol semnat de,
Cristian OLTEAN - jurnalist sportiv autorally.ro