Raliul Suediei - primul test 'mondial' al fraților Norbert și Francesca Maior

Publicat in: February 14, 2024, Vizualizari: 24
  • Campionatul Mondial de Raliuri [WRC] reintră în acțiune la sfârșitul acestei săptămâni cu singura etapă desfășurată exclusiv pe zăpadă și gheață - Raliul Suediei

  • Așa cum se arată și în titlu, deși vorbim despre o avancronică obiectivă, ne-ar fi imposibil să nu ne rezumăm la Raliul Suediei ca la prima provocare din mondialul de raliuri pentru campionii europeni en-titre la iuniori - Norbert Maior și sora sa, Francesca Maior

  • 57 de echipaje vor fi prezente la start, dintre acestea 9 la bordul modelelor de top Rally1 - dintre care doar o pereche nu va putea puncta la constructori [echipajul #37], alte 25 la comenzile unor mașini de specificație R5/Rally2 - 5 dintre acestea nefiind înscrise în WRC2, respectiv 22 de echipaje la clasa Rally3 - 19 dintre acestea fiind înscrise în cadrul Junior WRC [asemenea fraților Maior]. Tuturor acestora se adaugă încă un model Rally4

Perechea câștigătoare la ediția anterioară: Ott Tänak & Martin Järveoja • Foto - Jaanus Ree (RedBull Content Pool)

  Raliul Suediei propune un total de 300 de km cronometrați pentru ediția 71. Un program de 4 zile care va debuta joi - 15 februarie - cu Shakedown-ul de 5,42 km de la Håkmark, respectiv cu prima probă specială - una de spectacol mai mult - "Umeå Sprint 1" în lungime de doar 5,16 km. Ziua de vineri aduce și prima zi competițională adevărată, cu 7 probe speciale ce însumează aproape 108 km cronometrați. Pentru a cinsti amintirea lui Craig Breen, organizatorii au decis ca speciala "Brattby" - la finalul căreia [în 2023] irlandezul declara bucuros și emoționat că se poate autointitula primarul localității, având în vedere că obținea victoria specialei și prelua șefia provizorie - să includă numărul de concurs al sportivului irlandez: #42. Ziua de vineri se va desfășura sub forma a două bucle identice a câte trei probe speciale: "#42 Brattby" (10,76 km), "Norrby" (12,36 km) respectiv "Floda" (28,25 km). La finalul celei de-a doua bucle, echipajele vor parcuge pentru a doua oară speciala "Umeå Sprint".

  A doua zi de concurs va fi și cea mai lungă, cu aproape 126 de km cronometrați, formatul zilei fiind asemănător zilei de dinainte. Cele 57 de echipaje înscrise vor parcuge de câte două ori probele "Vännäs" (15,65 km), "Sarsjöliden" (14,23 km) și "Bygdsiljum" (28,06 km), ziua încheindu-se cu o primă trecere pe cei 10,08 km ai probei "Umeå" - finalul acesteia fiind identic cu speciala "Umeå Sprint". Ziua decisivă - cea de duminică - aduce câte două treceri identice pe fei 25,50 km ai specialei "Västervik", în timp ce acțiunea competițională se încheie pe Power Stage-ul "Umeå"

 

  • "Obosit" dar dornic de competiție !?

  Cu riscul de a deranja opinia publică sau pe fanii lui Rovanperä, trebuie să precizăm faptul că tânărul finlandez a dat cu bâta-n baltă prin deciziile sale ce vizează acest sezon. Mai mult, comunitatea mondialului de raliuri apreciază pe de-o parte faptul că sportivul Toyota revine la volan în acest week-end - pentru Raliul Suediei, însă pe de altă parte, foarte mulți consideră deciziile sale din ultima vreme ca fiind lipsite de respect și tact, întrucât Kalle s-a evidențiat în lumea raliurilor, acolo unde și-a și atras admirația și aprecierea. Și asta pentru că, să declari la finalul sezonului 2023 că optezi pentru mai puține etape în WRC întrucât ești "obosit", iar ulterior anunți mândru și cu fast că vei concura minimul etapelor în diferite competiții cum este și Porsche Carrera Cup Benelux - vezi articol despre asta - denotă atât lipsa de respect față de cei ce-l urmăresc, cât și lipsa încrederii de sine. Putem înțelege dorința sa de a se remarca și în alte competiții, pentru că vrem sau nu să admitem, sunt puțini piloții din motorsport care să nu-și dorească același lucru. Ceea ce nu putem înțelege este de ce Kalle Rovanperä a dat de înțeles - în interviul prezent pe pagina sa oficială de social media - că dorește să se retragă din programul complet al Campionatului Mondial de Raliuri, pentru că este mult prea solicitant și extenuant. Într-adevăr, pentru un puști de vârsta sa, să cutreiere mapamondul în lung și-n lat la etape și teste nu este un lucru neapărat ușor, dar să alegi sezon part-time în WRC și după să te "arunci" ba spre drift sau circuit, nu mai e obositor ? Nu îi mai ocupă tot timpul liber ?

Mașina echipajului Bertelli/Scattolin va fi ”îmbrăcată” în culorile echipei de uzină

  Lăsând însă la o parte aspectele legate de campionul mondial al ultimelor două sezoane, ne îndreptăm atenția și către ceilalți sportivi ai Toyota care vor concura în acest week-end. După ce a condus aproape de jumătatea din prima etapă [Rallye Monte-Carlo], Elfyn Evans a cedat poziția de lider și până la final s-a luptat mai mult cu el însuși dar și cu câteva probleme la sistemul hibrid al mașinii sale. Acum, în prezența colegului Rovanperä, șansele sale de a cuceri trofeul suprem al Raliului Suediei scad tot mai mult, mai ales că finlandezul l-a cam lăsat în urmă la Rally Lapland, etapa lor de testare. Însă orice este posibil, așa cum și Takamoto Katsuta speră să evite momente asemănătoare celor din etapa de debut a acestui sezon și să mărească ritmul. Poate poate, prinde și el un podium absolut în Suedia. Deloc surprinzător - pentru că ne-a obșinuit cu acest obicei, Toyota va avea 4 mașini înscrise în Raliul Suediei, întrucât italianul Lorenzo Bertelli nu putea rata șansa de a concura în etapa sa preferată din mondial.

 

  • Indeciși sau plictisiți ?!

Noul design al celor de la Hyundai începând cu Raliul Suediei

  Hyundai Motorsport anunțase la începutul acestui an - adică înainte de prima etapă a sezonului - echipajele ce vor concura sub culorile lor și implicit, culorile propriu-zise ale modelului i20 N Rally1. Și acum, să continuăm într-o notă sinceră, în opinia noastră, design-ul ales de coreeni era unul chiar plăcut la vedere - chit că mașina era privită de un profesionist sau un amator. Doar că, după Raliul Monte-Carlo, ceva nu le-a mai plăcut, astfel au schimbat coloristica și absolut tot design-ul, mai mult involuând la acest aspect.

  Pe Thierry Neuville - câștigătorul primei etape și implicit liderul la zi - cu siguranță nu-l va deranja cum arată la exterior mașina. El "vânează" să repete performanța din urmă cu o lună, doar că ar fi indicat să coboare cu picioarele pe pământ, întrucât la start este prezent Kalle Rovanperä și nu Sébastien Ogier care venea la Monte-Carlo după un moment foarte dificil și delicat al vieții sale. Mai pe înțeles tuturor, francezul n-a mai forțat pe finalul etapei din Principat, întrucât recordul său de victorii oricum nu era amenințat, însă finlandezul va ataca maxim [credem noi] întrucât echipa are așteptări de la el. Lăsându-l deoparte pe Nueville, care cel mai probabil va acuza probleme la mașină dacă nu-i vor ieși cărțile, ne îndreptăm atenția către Ott Tänak. Deși era la doar a doua prezență cu modelul Ford Puma Rally1, estonianul și-a adjudecat victoria etapei suedeze la ediția din 2023, lucru care a surprins pe toată lumea și a dat speranțe britanicilor. Acum, am zice că Ott este în aceeași situație [a doua prezență cu i20 N Rally1], doar că, campionul mondial de raliuri din 2019 a mai pilotat aceeași mașină - evident în alte specificații - și în 2022, atunci când au fost lansate modelel hibride. Astfel, șansele sale cresc net superior față de Neuville, cu atât mai mult cu cât Tänak este un împătimit al probelor de viteză, iar Raliul Suediei chiar nu duce lipsă de așa ceva. Desigur, trebuie să-l amintim și pe omul care întregește echipa coreeană în Suedia, și anume Esapekka Lappi. Finlandezul îl înlocuiește astfel pe Andreas Mikkelsen - care și-a făcut bine treaba în Monte-Carlo - însă "EP" are un rol mai solicitant decât norvegianul campion en-titre în WRC2. Pe lângă faptul că trebuie să predea mașina întreagă, pe umerii lui Lappi stă o presiune mult mai mare, și anume aceea de a nu mai avea șansa să urce într-o mașină Rally1 [dacă acestea vor rămâne și în 2025, sperăm să nu] în cazul în care nu obține rezultatele așteptate de echipă.

 

  • Atât s-a putut (sau se poate)

Reacția lui Malcolm Wilson (dreapta) și Richard Millener (stânga) după victoria lui Ott Tänak din 2023

  M-Sport Ford s-a resemnat oarecum la gândul că Sébastien Loeb va putea fi (re)adus la comenzile modelului Ford Puma Rally1, și asta după ce strategiile de marketing ale Dacia cu cele ale celor de la RedBull sau Ford nu se potrivesc. Poate dacă era Renault în locul Ford, era 2-1 pentru grupul Dacia și astfel creșteau șansele. În orice caz, record-man-ul titlurilor mondiale la raliu nu se vinde ieftin, iar sumele ce se învârt în acest moment pe la Dacia și implicarea lor în motorsport, cu siguranță nu sunt neglijabile. Astfel, britanicii rămân cu aceleași două modele Puma pe care le-au avut și la Raliul Monte-Carlo, cu Adrien Fourmaux și Grégoire Munster în rolurile principale. Ca o scurtă paranteză, numărul mașinilor Ford va fi mai mare la etapa imediat următoare - Raliul Kenyei - unde va reveni și grecul Jourdan Serderidis.

 

  • Cine îl va egala pe Rossel în clasamentul WRC2 ?!

Oliver Solberg în timpul testelor premergătoare

  După victoria din prima etapă a sezonului, Yohan Rossel a spus "pas" etapei suedeze asemenea spaniolul Pepe López. Deși el este prezent, Nikolay Gryazin nu punctează în clasamentul WRC2 al acestei etape, în vreme ce este puțin probabil ca ibericul Jan Solans să termine pe poziția secundă în Suedia pentru a-l detrona pe francezul Rossel.

  În locul celor anterior enunțați se vor afla în luptă localnicul Oliver Solberg (Škoda) - care pornește cu șanse mari la victorie, dar și vecinul său de la est - Sami Pajari (Toyota), acesta din urmă privind încrezător spre etapa pe zăpadă. Iar dacă primii trei sportivi pe care i-am menționat în paragraful anterior, au oferit una dintre cele mai intense și de urmărit lupte în cadrul categoriei suport a ultimilor ani - în etapa precedentă, Raliul Suediei nu se va diferenția foarte mult. Și asta pentru că pe lista de înscrieri îi mai găsim și pe Emil Lindholm (Hyundai), Mikko Heikkilä (Toyota) sau Georg Linnamäe (Toyota) - toți sportivi de frunte ai categoriei Rally2 și piloți foarte talentați, în special pe probe precum cele ce se întâlnesc la a doua etapă a mondialului de raliuri. Bineînțeles, ar fi nedrept să nu-l amintim pe William Creighton (Ford) - care profită de prima etapă [din cele 4] oferite de M-Sport pentru câștigarea Junior WRC în 2023, pe campionul WRC3 din sezonul precedent - Roope Korhonen (Toyota), campionul en-titre al CODASUR [Campionatul Regional al Americii de Sud] - Fabirizo Zaldivar sau campionul absolut al Estoniei în 2022 - Gregor Jeets, aflat în fața primei participări în Suedia. 

 

  • Prezență record în Junior WRC! România este din nou reprezentată!

Foto • Jaanus Ree (RedBull Content Pool)

  Dacă stăm puțin să privim în urmă, frații Maior n-au avut misiune ușoară în niciun sezon din Junior ERC. De fiecare dată au avut adversari de calibru și nu puțini, iar sezonul precedent n-a fost diferit deloc. Și totuși, perseverența și dedicarea - la care s-a adăugat și sprijinul comunității (într-o oarecare măsură) - le-a permis celor doi brașoveni să-și urmeze visul fără întrerupere, scriind istorie la ultima etapă desfășurată în Ungaria. Acum însă - în Junior WRC - concurența nu mai este mare, ci uriașă. 

  Bineînțeles, uriașă din punct de vedere al numărului de echipaje adversare înscrise. În orice caz, nu este garantat că vom avea o prezență constantă de-a lungul celor 5 etape a tuturor celor 19 echipaje înscrise în Suedia. Cu câteva excepții însă: Norbert Maior cu Francesca Maior și a echipajelor FIA Rally Star, care beneficiază de aceleași condiții ca și singurul echipaj reprezentant al României la această etapă.

  Problema bugetului este una dintre cele mai mari piedici pentru echipajele participante în Junior WRC, căci deși sunt doar 5 etape în calendar pentru această categorie, costurile de închiriere ale modelelor Ford Fiesta Rally3 evo precum și înscrierea în cadrul Junior WRC sunt de cele mai multe net superioare costului de închiriere al modelelor Rally2. De ce ?! Nu știm, dar vom afla dacă cineva din staff-ul M-Sport Poland va avea timp în Suedia să ne ofere câteva minute pentru a răspunde atât la această întrebare precum și altor câteva de interes atât pentru publicul cât și pentru sportivii din România. Totuși, pe lista de înscrieri regăsim câteva nume care sunt de luat în calcul pentru lupta la vârf și al căror buget nu este neapărat amenințat. Bruno Bulacia - fratele mai mic al lui Marquito - face un pas înapoi din categoria WRC2 pentru a concura în Junior WRC, în vreme ce Diego Domínguez Jr își continuă - plin de speranță - evoluția la comenzile modelului Rally3. 

  De asemenea, pe lista participanților din Junior WRC la prima etapă din calendarul acestei competiții îi mai identificăm și pe: belgianul Tom Rensonnet - câștigător la juniori în 2022 în Campionatul Belgian de Raliuri, estonianul Romet Jürgenson - campion en-titre în ERT Junior, irlandezul Eamonn Kelly - campion la juniori în 2022 în Campionatul de Raliuri al Regatului Unit, sau polonezul Jakub Matulka - vicecampion en-titre în ERC3 și sportiv cu experiență la volanul modelelor Rally3. 

Modelul Ford Fiesta Rally3 evo al fraților Norbert și Francesca Maior • Foto - Ștefan Bejenaru

  Și pentru că tot ne interesează - mai mult decât orice - lupta acestui sezon de la Junior WRC și am detaliat cine vor fi adversarii mai de luat în seamă pentru Norbert și Francesca Maior, nu ne împiedică nimic din a-i menționa și pe ceilalți. Pentru că l-am amintit anterior pe Jürgenson, trebuie să specificăm că acesta concurează un sezon complet grație victorie FIA Rally Start Europa, estonianul fiind acompaniat de colegii câștigători din: Asia-Pacific - Gill Taylor [experiență de 6 sezoane cu tracțiune integrală], Africa - Max Smart [experiență de un singur sezon] și nu în ultimul rând, din America - Jose Caparó [experiență de un singur sezon]. De mai multă experiență dispune Abdullah Al-Rawahi - campion en-titre [la egalitate cu Nasser Al-Attiyah] în FIA MERC și sportiv ce întrunește la limită condițiile de vârstă, având 27 de ani 0 luni și 10 zile. Bineînțeles, omanianul este "mic copil" pe lângă unii precum spaniolul Roberto Blach - care va împlini 28 de ani peste exact 2 zile, sau Petr Borodin din Kazahstan, care are 28 de ani 9 luni și o zi. Bineînțeles, acest lucru este permis, întrucât deși se consideră că juniorul are vârsta de maxim 28 de ani, regulamentul specifică - printre altele - ca data de naștere a pilotului [la copiloți nu există restricții] să nu fie mai devreme de 1 ianuarie 1995.

  De cealaltă parte, Junior WRC aduce la start și cei mai tineri piloți ai acestei etape, cu bolivianul Nataniel Bruun - în vârstă de 18 ani 6 luni și 29 zile, suedezul Mille Johansson - având vârsta de 18 ani 9 luni și 17 zile respectiv Fabio Schwarz, din Germania, care are aproape 19 ani - mai precis: 18 ani 11 luni 25 zile. Ca o paranteză, cel mai tânăr copilot din cadrul Junior WRC la această etapă este Francesca Maior, cu 23 de ani, 2 luni și 19 zile.

  În acest an, Junior WRC va avea două mize: una constructivă și cealaltă spirituală. Cea dintâi va presupune cucerirea titlului absolut, ceea ce va duce la un premiu ce constă în patru etape de WRC2 în sezonul 2025, în vreme ce miza spirituală va avea în "joc" Premiul "Craig Breen", premiu ce a fost introdus pentru a-i cinsti amintirea sportivului trecut la cele veșnice în urma unui accident teribil la testele premergătoare etapei croate din 2023. Despre acest lucru însă vom reveni printr-o altă intervenție scrisă. 

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss