Raliul Ungariei continuă să ofere momente memorabile sportivilor români, căci după ce la ediția din toamna lui 2023 am asistat la prima victorie în Junior ERC a lui Norbert și Francesca Maior - ceea ce le-a adus și titlul european la juniori, o premieră pentru țara noastră - acum Simone Tempestini și Sergiu Itu au încheiat o ediție senzațională la prima apariție pe macadam a etapei maghiare. Și chiar dacă echipaje românești au mai obținut victorii europene, acest lucru s-a întâmplat exclusiv în etape desfășurate în țara noastră, unde competiția era autohtonă în proporție de 99%. Acum însă, victoria perechii Napoca Rally Academy ne readuce aminte de ce Simone Tempestini a fost campion mondial la juniori și WRC3 în 2016 - deloc o întâmplare.
![]() |
| Simone Tempestini & Sergiu Itu |
Simone și Sergiu au început cu dreptul etapa de lângă Veszprém, reușind al doilea timp în calificările de vineri dimineața. Făcând o paranteză, cei doi echipieri sunt recunoscuți pentru faptul că pot gestiona orice presiune psihologică, lucru ce s-a transpus în final prin victoria absolută. Până acolo însă, Simone Tempestini și Sergiu Itu au avut de parcurs puțin peste 190 km de probă specială. Deși după primele două speciale ale raliului ocupau poziția a 7-a în clasamentul absolut, prima trecere pe cea mai lungă secțiune cronometrată a etapei - Kislőtér - s-a dovedit a fi decisivă pentru reprezentanții tricolorului românesc. Campionii absoluți ai naționalului de raliuri din ultimele 6 sezoane s-au impus fără probleme pe cei 27,40 km, avansând astfel până pe ultima treaptă a podiumului provizoriu. De acolo avea să se deschidă o luptă interesantă, între finlandezul Mikko Heikkilä - care preluase șefia de la Mathieu Franceschi, și letonul Mārtiņš Sesks, cel ce ocupa poziția secundă. Nici Simone nu era exclus din această bătălie, însă cumva, pilotul Napoca Rally Academy a preferat să stea departe de probleme și să-i lase pe ce Heikkilä și Sesks să-și "spargă capul". Deznodământul primei zile avea să fie identic cu cel al primei bucle de sâmbătă, cu Mikko lider, Mārtiņš pe doi respectiv Simone pe poziția a treia, aceștia fiind despărțiți de mai puțin de 7 secunde.
![]() |
| Simone Tempestini & Sergiu Itu (Škoda Fabia RS) |
Având în vedere că ziua de duminică aducea aproape 90 de kilometri de probă specială, cele 7 secunde erau precum apa-n ploaie: o nimica toată. Mikko Heikkilä a demonstrat - din nou - că are clasă și este rapid, dar când vine vorba să-și calculeze șansele de victorie și să protejeze mașina, mai are de învățat. Finlandezul a avariat suspensia stânga-spate a modelului Toyota GR Yaris după ce roata s-a desprins ca urmare a unei lovituri puternice, ceea ce i-a deschis calea lui Sesks să preia șefia provizorie, la finalul penultimei bucle a raliului. Nici Tempestini nu stătuse cu mâinile-n sân, căci după prima specială a zilei de duminică îl regăseam pe poziția secundă a ierarhiei absolute. Cu trei speciale rămase de parcurs, presiunea psihologică începea să apese tot mai greu pe umerii tuturor, pe deoparte Mārtiņš Sesks avea misiunea de a proteja șefia iar Simone Tempestini trebuia să-i "sufle" în ceafă letonului pentru a reduce diferența și - evident - surclasarea acestuia. Și oricât ar părea de lipsit de sens, pilotul NRA avea să gestioneze o misiune mult mai complexă, și spunem asta întrucât Simo îi avea pe urme atât pe Hayden Paddon - campionul european în exercițiu - cât și pe Miklós Csomós. Diferența de experiență sau neatenția - decideți dumneavoastră - a făcut diferența pe penultima probă, când Sesks - încrezător în șansele sale la victorie - a abordat mult prea hotărât un viraj de dreapta, mașina sa - o Toyota GR Yaris - a glisat și izbit un cap de pod de pe marginea drumului, rezultând în avarierea suspensie spate - și implicit, în abandon tehnic. Speciala "Tés" a fost prietenoasă însă cu Simone și Sergiu, cei cărora le-a revenit atât întâietatea la finalul celor puțin peste 10 kilometri, cât și în clasamentul general. Practic, doar Power Stage-ul de pe "Nagylőtér" îi mai despărțea de prima lor victorie europeană.
![]() |
| Mathieu Franceschi & Andy Malfoy (Škoda Fabia RS) |
Reușita ultimei speciale le-a revenit lui Mathieu Franceschi și Andy Malfoy, însă acest lucru n-a mai contat, întrucât avantajul de dinaintea startului ultimei probe le-a permis lui Simone Tempestini și Sergiu Itu să reducă din ritm, iar victoria Raliului Ungariei a fost - în final - trecută în contul echipajului românesc, motiv pentru care ECHIPAJUL ETAPEI nu poate fi decât Simo și Serj. Pe poziția secundă, la o diferență de 17 secunde, au fost urmați de perechea franceză sus amintită, în vreme ce Miklós "Mixi" Csomós și Attila Nagy au completat un podium exclusiv Škoda, doar cei din urmă concurând cu un model de generație anterioară RS-urilor de pe primele două poziții. Astfel, Simone și Sergiu sunt liderii Campionatului European de Raliuri dulap prima etapă, având un total de 33 puncte, cu 4 mai multe decât Francechi și Malfoy. O pană de cauciuc l-a privat pe Hayden Paddon de la un rezultat pe podium, astfel că neozeelandezul a terminat etapa maghiară pe poziția a patra, în timp ce Erik Cais - câștigătorul probei inaugurale a raliului de vineri seara, a completat TOP5-ul.
![]() |
| Miklós "Mixi" Csomós & Attila Nagy (Škoda Fabia evo) |
Aflat la al doilea program complet în ERC, Bogdan Cuzma a terminat etapa maghiară pe poziția a 19-a, ceea ce în teorie înseamnă o îmbunătățire, mai ales că Raliului Ungariei i-a avut la start pe cei mai buni piloți ai europeanului, precum și pe alți câțiva din mondialul de raliuri al categoriei suport. Totuși, practica este cea mai importantă, iar cele peste 12 minute diferență indică faptul că bănățeanul nu este neapărat pe calea greșită, dar mai are foarte mult de muncit. Deși conform listei de înscrieri ar fi trebuit să fie prezenți în formulă completă, adică inclusiv Eugen Cărăgui cu Robert Fus, în final doar Cristi Dolofan și Traian Pavel au pornit în etapa din Ungaria, piteștenii clasându-se în final pe poziția a 26-a, la aproape 6 minute în spatele lui Cuzma, cel ce a făcut o schimbare de ultim moment în ceea ce privește navigatoarea, în locul Alinei Bianca Pop trecând daneza Ditte Kammersgaard. Fără nicio pană de cauciuc sau probleme mecanice la mașină, austriacul Simon Wagner se califică la această etapă drept EȘECUL ETAPEI, și asta pentru că așteptările de la multiplul campion național de raliuri din Austria sunt întotdeauna mari, dar de puține ori reușește să producă performanțe cel puțin asemănătoare cu cele din țara sa.
![]() |
![]() |
| Cristi Dolofan & Traian Pavel (Citroën C3) | Bogdan Cuzma & Ditte Kammersgaard (Škoda Fabia RS) |
Clasamentul juniorilor a fost adjudecat de Max McRae, care după ce a preluat șefia provizorie la finele penultimei probe de sâmbătă, a reușit să-și mențină poziția până la finalul etapei. Totuși, adevărata performanță a etapei în clasamentul Junior ERC este cea a lui Mille Johansson - câștigătorul primei etape din Junior WRC a acestui sezon. Suedezul a dominat aproape în întregime ziua de duminică, pierzând doar Power Stage-ul unde Jaspar Vaher - liderul provizoriu până la momentul penei de cauciuc pe penultima probă de sâmbătă - s-a impus fără emoții pe cei 10,25 km ai "Nagylőtér /2". În ierarhia Junior ERC, Max McRae și Cameron Fair au fost urmați pe podium de Jaspar Vaher cu Sander Pruul, respectiv de Mille Johansson și Johan Grönvall - cei ce pot fi numiți drept REVELAȚIA ETAPEI, în vreme ce la categoria ERC4, locul secund le-a revenit maghiarilor Márton Bertalan și Róbert Paizs, iar pe poziția a treia au urcat estonienii Vaher cu Pruul.
![]() |
| Max McRae & Cameron Fair (Peugeot 208) |
De departe, PERFORMANȚA ETAPEI merge în dreptul perechii formate din cehul Filip Kohn și britanicul Tom Woodburn, câștigătorii Raliului Ungariei în ierarhia ERC3 respectiv nou-introdusei cupe Fiesta Rally3 Trophy. Cei doi au dominat categorie ambele clasamente, adjudecându-și victoria tuturor celor 13 probe speciale desfășurate, fiind în final mai rapizi cu mai bine de 5 minute decât ocupanții poziției secunde - Igor Widłak și Michał Marczewski. Pe ultima treaptă a podiumului au terminat echipajul croat frate și soră - Martin cu Dora Ravenščak.
![]() |
| Filip Kohn & Tom Woodburn (Ford Fiesta) |
Raliul Ungariei nu a contat doar ca etapa de debut a europeanului de raliuri, ci și ca etapa de deschidere a principalului eșalon de raliuri din Ungaria - țara gazdă. Miklós Csomós și Attila Nagy s-au impus în final cu un avantaj de peste 5 minute în fața lui Frigyes Turán și Gábor Zsíros, în vreme ce tânărul Martin László și Viktor Bán au completat podiumul la o diferență de doar 3,9 secunde în urma ocupanților poziției secunde.
Următoarea etapă a Campionatului European de Raliuri se va desfășura în Insulele Canare, în perioada 2-4 mai 2024, pe asfalt.