TRANSCARPATIC Rally Raid 2015, de pe crestele muntilor la malul marii

Publicat in: September 27, 2015, Vizualizari: 7

TRANSCARPATIC Rally Raid, competiţia născută din pasiune și-a încheiat stagiatura. Cel mai valoros trofeu, al prieteniei, al respectului, a fost ridicat de pe crestele munţilor și purtat în inimi pînă la malul mării cu entuziasm și efort de concurenţi, mecanici, arbitri și de toţi cei implicaţi în organizarea și desfășurarea acestui raliu.

Pe durata a 5 zile, între căldura sufocantă și precipitaţiile abundente, concurenţii au traversat zone muntoase, văi, zone deluroase, râuri, arături, câmpii cu iarba umedă sau noroi care au pus mari probleme atât oamenilor, cât si vehiculelor.

Dincolo de rivalităţile sportive, pe timpul sau în afara cursei a existat o atmosferă plăcută, de prietenie și respect. În service-urile sau în locaţiile brașovenilor Leonte Mihai, Marius Dobrișan sau Dan Berger s-a lucrat non stop, indiferent de vehicul.

Venit din cursele de viteză pe circuit, pilotul vehiculului buggy #112, Doron Heinrich a fost "victima" unui piston spart, fiind nevoit să abandoneze imediat după terminarea etapei a 2-a. Pentru Doron Heinrich TRANSCARPATIC a însemnat debutul în competiţiile rally raid. "Sunt impresionat de atmosfera de la Brașov și din competiţie. Traseele pe care le-am parcurs sunt superbe și nu mi s-au parut foarte dificile. Dacă în competiţiile internaţionale te simţi sufocat de stricteţea regulilor, aici, în România, atmosfera a fost de basm. Oamenii sunt foarte prietenoși. Indiferent de ce am avut nevoie nu mi-au întors spatele, am fost ajutat și îndrumat necondiţionat. Aveţi un potenţial foarte mare în organizarea unor curse tip rally raid, chiar și a unei etape de nivel internaţional. Dacă lucrurile vor decurge așa cum îmi doresc, sunt decis în acest an să iau startul la etapa de rally raid de la Timișoara," a declarat Heinrich.

Fascinaţia concursului l-a determinat pe Iccio Maurizio să ajute un echipaj pe cât de motivat pe atât de ghinionist, Mihai Ban / Marius Dobrișan #125 - KIA Sportage, la un pas de abandon. Ajutorul le-a venit din partea echipei Haiducii Wheels. "Am urmărit evoluţia echipajului Mihai - Marius și am fost impresionat de eforturile și determinarea acestora. În momentul în care am văzut că au rămas fără cutie de viteza, m-am decis să le împrumut una. Faptul că au terminat rally raid-ul pe locul 3 la general mă face fericit. TRANSCARPATIC-ul este un concurs excepţional datorită oamenilor, datorită sufletului lor, a bunătăţii și a modului de a trata problemele. Spiritul de rally raid, atmosfera raliurilor este mai vie ca nicăieri aici. Au existat mici probleme de organizare, imperfecţiuni care sunt convins că pe viitor vor fi eliminate," a precizat Iccio Maurizio, team managerul echipei Haiducii Wheels.

Sportivitate înainte de toate. Astfel poate fi definită participarea echipajului Ovidiu Pascale / Matache Bogdan, #127 - Toyota Land Cruiser. Sosiţi pe ultima sută de metri, singurul echipaj înscris la Clasa Adventure a evoluat fără reticenţă pe probele TRANSCARPATIC. În ziua cea mai lunga a raliului, pe proba de 200 de kilometri, nu au ezitat să oprească și să acorde ajutor rider-ului Matei Albulescu, #10 - BMW R1200GS Adventure îngropat în noroi, sau echipajelor Marco Tempestini / Roxana Ciuhulescu, #124 - Isuzu Dmax și Emilian Pop / Ionuţ Mihu, #115 - Mitsubishi Pajero (blocaţi în noroi și cu ambreiajul defect).

Debutant în rally raid, pilotul Ovidiu Pascale a beneficiat de experienţa și tenacitatea unui pilot călit în competiţiile de viteză în coastă, Matache Bogdan. În etapa a 4-a, echipajul a parcurs 155 de kilometri din proba specială. Cu 45 de kilometri înainte de finiș, în apropiere de Făurei, "mama răniţilor" s-a răsturnat.

"Pentru mine rămâne cea mai frumoasă competiţie la care am participat pînă acum. Desigur, sunt și aspecte care trebuie corectate. La un moment dat, după o regrupare impusă de un reper notat greșit pe rood book, s-a reluat startul. Însă, etapa specială de la Comandau, unde am rulat cu viteze mari mi-a placut foarte mult. Am fost surprins plăcut de stabilitatea și manevrabilitatea vehiculului. A venit momentul care ne-a scos din ecuaţie. În apropiere de Făurei, Ovidiu nu a reușit să fie stăpîn pe comenzile bolidului și ne-am răsturnat. Avariile mașinii nu ne-au permis să mai continuăm. Suntem sănătoși și ne gândim să revenim în astfel de raliuri. Este o competiţie superbă. A meritat toată nebunia asta, sunt virusat de rally raid," a declarat Bogdan Matache."

Dupa răsturnarea din prologul competiţiei, echipajul Mihai Leonte / Mihai Stoica, #113 - Aro Super Rally a muncit toată noaptea să repare, să refacă avariile vehiculului. Au reușit și i-am revăzut evoluînd în etapa a 2-a pîna în momentul în care au abandonat din cauza blocului motor spart. Mihai Leonte, un sportiv cu esenţă de rally raid în AND-ul său, a revenit in TRANSCARPATIC și s-a transformat într-un sprijin real în desfășurarea raliului. "M-am pregătit foarte mult pentru acest raliu. Dacă nu am reușit, din motive tehnice să ajung cu mașina de concurs la malul mării, am ales o altă cale pentru a rămâne în competiţie. Obiectivul meu a fost sa ajung la Mangalia. Am ajuns," a declarat Mihai, omul care zâmbește chiar și atunci când se rastoarnă cu mașina.

Considerat "melcul" competiţiei, Nissan Patrol-ul echipajului Răzvan Bănică / Renatta Stepanov #116, a reușit să ajungă aproape de punctul terminus al rally raid-ului. Odiseea unui echipaj a cărui perseverenţă și entuziasm ne-a molipsit s-a terminat aproape de destinaţie. "Aventura noastră la TRANSCARPATIC s-a încheiat pe tronsonul de legătură cu 20 de km înainte de ultima probă specială. Pompa de benzină și rezidurile din rezervor ne-au dat bătăi de cap zilnic, însă azi nu am mai izbutit să continuăm din pricina motorului. Îmi pare rău că Răzvan și-a dorit să învie o mașina de rally care nu a mai concurat din 2006 și a izbutit să se bucure într-adevăr doar de o probă specială. Ce e drept a fost cea mai lungă din raliu 200 de kilometri," a menţionat navigatorul și jurnalista Renatta Stepanov.

Coordonarea de excepţie, strategia adecvată fiecărei etape și determinarea au asigurat echipajului Mihai Hanganu / Daniel Voinea, #120 - Polaris RZR XP 900, locul cinci in clasamentul general. Au gustat din adrenalina rally raid-ului și l-au condimentat cu evoluţia sa Marco Tempestini / Roxana Ciuhulescu, #124 - Isuzu Dmax.

Ediţia aniversară TRANSCARPATIC Rally Raid a fost câștigată la clasa auto de echipajul Roberto Camporese/ Alessandro Terranova, #211 - Mitsubishi Pajero urmaţi de Ovidiu Domide / Daniel Nistor, #110 - Nissan Patrol și de Mihai Ban / Marius Dobrisan, #125 - Kia Sportage.

Dupa ediţiile din anul 2005 și cea din 2014, Roberto Camporese câștiga pentru a 3-a oară TRANSCARPATIC Rally Raid. "Sunt foarte fericit. Nu am avut un început bun. Dorinţa concurenţilor de a câștiga această competiţie m-a determinat să-mi împing limitele. Ne-am confruntat cu multe probleme mecanice pe care le-am rezolvat și cu ajutorul prietenilor din România cărora le aduc mulţumiri și pe această cale. De remarcat organizarea raliului, faţă de anii precedenţi, a fost mult mai bună. Felicitări tuturor celor care au concurat dar si celor care și-au adus aportul la acest concurs. Formatul acestui raliu este cât se poate de bun. Voi reveni în România cu multă plăcere," a declarat Camporese imediat după festivitatea de premiere.

La moto concurenţa a fost acerbă. Deși nu au avut "șansa" unui navigator, piloţii de la moto au fost cei care au avut cea mai bună rată de respectare a rood book-ului, de orientare în teren și de identificare a reperelor. După dueluri roata la roata, viteze mari pe probele speciale, locul 1 a fost câștigat de Vlad Å¢iglariu, #19 - KTM EXR un pilot venit special pentru acest concurs din Rusia. În clasament a fost urmat de Elvis Rus, #40 - KTM EXC, căpitanul echipei GerulaRacing și de Ionuţ Florea, #15 - KTM.

Iată ce ne-a mărturist Vlad Å¢iglariu la terminarea raliului: "Etapa de la Întorsura Buzăului la Comandău a fost frumoasă. O etapă de mare viteză, printre munţi, pe un macadam foarte bun, cu multe viraje extenuante. Am avut noroc de câţiva stropi de ploaie care au atenuat efectele prafului ridicat de concurenţi. Trecerea pe Oituz spre Onești a fost superbă. Dupa rafalele de ploaie din cursul nopţii, în etapa a 4-a am înfruntat noroiul pînă la Braila. În timpul zilei a ieșit soarele iar singurul mod de a descărca roţile de noroi era să rulezi cu gazul în plin. A fost cea mai solicitantă probă și cea mai lungă a TRANSCARPATIC Rally Raid 2015 dar și cea mai palpitantă. Etapa de pe dealurile Dobrogei s-a desfășurat pe o vreme frumoasă. Praful care se ridica ușor îţi permitea să-i vezi pe urmăritori. Vizibilitatea excelentă mi-a permis pe timpul cursei să gust cu privirea strugurii de pe dealurile Murflatarului și să mă bucur de vederea Mării Negre în Vama Veche.

Au fost ceva probleme cu navigaţia generate de modul cum au fost făcute unele însemnări, însă adevarata valoare a unui rider se regasește în puterea acestuia de rezolvare a situaţiilor din cursă. Am trecut cu bine de ultima etapă extrem de frumoasă. Am avut parte în acest rally raid de probe speciale foarte rapide, am mers uneori la limită, la risc. Efortul a meritat. Felicitări tuturor!"

Ediţia din acest an s-a bucurat și de startul endurist-ului Barbu Claudiu, #921 - KTM. A debutat în cursele de enduro în anul 2014 la etapa de la Gheorgheni. S-a antrenat pe circuitul de motocross la Ciolpani alături de Adrian Raduţă. A participat la cantonamente de pregătire în Spania și s-a antrenat pe nisipul fierbinte din Tunisia alături de reputatul și îndrăgitul pilot roman Many Genes. A participat la toate etapele de enduro în campionatul naţional 2015 al FRM unde s-a clasat pe locul III la individual. Cu ligamentele și meniscul de la piciorul drept făcute praf, a luat startul într-o competiţie de anduranţă. Pasiunea pentru sport și voinţa călită alaturi de riderii mentionaţi i-a adus unul dintre cele mai frumoase podiumuri din carieră la debutul in rally raid, locul 1 la Clasa Hobby. La aceiași clasă locurile pe podium au fost ocupate de Ciprian Berchez, #11 - Arctic Cat și Matei Albulescu, #10 - BMW R1200GS Adventure.

"Motociclismul este un virus, te-a prins, nu mai scapi. Aici îmi reîncarc bateriile. După un sezon complet la enduro mi-am spus că trebuie să încerc și un rally raid. De mic copil am fost atras de activităţile de orientare în teren iar busola nu are niciun secret pentru mine. Conform kilometrajului, am parcurs integral rood book-ul. În ultima etapă trip masterul s-a defectat. Am făcut un efort suplimentar să-l resetez din 10 in 10 metri în condiţiile în care am rulat cu viteză foarte mare, uneori peste 160 de km/h. Lupta cu noroiul din penultima etapă mi-a adus aminte de duritatea și efortul din cursele de enduro. Cu o zi înaintea acestei etape am fost consiliat de Many Genes, căruia trebuie să-i mulţumesc încă o dată și mi-am schimbat cauciucurile. Modificarea a fost de bun augur. Am fost depășit în doua etape de Matei Albulescu și riscam să pierd locul unu. Mi-am folosit intuiţia, spiritul de orientare, mi-am făcut o viziune de ansamblu, am încercat să uit de durerile de la piciorul drept și pe ultimii 10 kilometri ai raliului m-am avântat într-o cursă de urmărire. L-am depășit pe Matei și am terminat o cursă excepţională. Mi-a plăcut atmosfera competiţiei. Sunt decis să revin în competiţiile rally raid," a declarat Barbu Claudiu.

Ispita amestecului aventură - emoţie l-a atras și pe Ciprian Berchez, #11 - Arctic Cat (ATV) în tumultul cursei.

"Sunt la prima participare într-o competiţie sportivă. Un împătimit al off road-ului, am hoinărit pînă acum pe unde am putut. Magia acestui concurs m-a fermecat. Participarea mea a fost o provocare abordată pozitiv. Am avut probleme tehnice pe care le-am rezolvat oportun. În acest raliu am cunoscut oameni deosebiţi și am închegat prietenii. Sunt frapat și încântat de disponibilitatea oamenilor. Îi mulţumesc lui Elvis Rus, Mihai Ban, Mihai Hanganu, Raul Badiu și tuturor celor care m-au ajutat, susţinut sau sfătuit. O competiţie la care voi reveni cu drag," a mărturisit Ciprian Berchez.

Admirat, respectat sau contestat, Victor Pop, organizatorul TRANSCARPATIC Rally Raid 2015 a declarat: "Sunt fericit că s-a terminat cu bine acest raliu. Sunt multe persoane care s-au implicat în organizarea și desfășurarea acestuia, care m-au sprijinit voluntar, care s-au implicat cu sufletul și poate chiar financiar. Nu pot decât să le mulţumesc! Mulţumesc tuturor colaboratorilor. Tot respectul pentru sportivi, pentru echipe, pentru efort și dăruire. Tenacitatea acestora este de admirat și respectat și rămâne de referinţă în istoria rally raid-ului TRANSCARPATIC. Voi lua o pauza de respiraţie și împreună cu cei care au pus umărul ne vom gândi ce avem de făcut pentru ca ediţia viitoare să fie mai palpitantă, mai frumoasă."

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Bergenbier
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
TELL
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss