WRC: 75 de echipaje dau startul sezonului la Monte Carlo

Publicat in: January 18, 2023, Vizualizari: 27

   Desfășurat la sfârșitul acestei săptămâni, Raliul Monte Carlo - cea mai emblematică etapă a Campionatului Mondial de Raliuri, va da startul sezonului 51 cu nu mai puțin de 75 de echipaje anunțate

   Pentru al doilea an consecutiv, sediul central al raliului rămâne în Principat, cu parcul de service amplasat în vecinătatea impresionantului port din Monaco. Raliul - și implicit sezonul mondial de raliuri va debuta în seara zilei de joi, 19 ianuarie cu Startul Festiv din fața celebrului cazinou, urmând ca echipajele să se îndrepte, la lumina farurilor, spre cei 40,02 km cronometrați ai primelor două probe speciale. "La Bollène-Vésubie / Col de Turini" (15,12 km) va deschide ziua de concurs începând cu ora locală 20:05, în timp ce aproape o oră mai târziu - mai precis la 21:03 se va de startul probei "La Cabanette / Col de Castillo", reprezentând cea mai lungă probă a raliului cu 24,90 de km. Astfel, pentru prima dată în istoria evenimentului, echipajele vor parcurge succesiv cinci trecători: Col de l'Orme (1000 m), Col de l'Ablé (1149 m), Col de Braus (1002 m), Col Saint-Jean (642 m) și nu în ultimul rând, Col de Castillon (706m). În ziua de vineri, echipajele se vor îndrepta spre nord pentru două bucle identice a câte trei probe speciale, separate printr-o pauză de 15 minute la Puget-Théniers pentru schimbul de anvelope. Prima probă a zilei este "Roure / Roubion / Beuil" (18,33 km) și va fi parcursă de două ori, cu start la 09:09 pentru prima trecere, respectiv 14:23 pentru cea de-a doua. A doua probă a zilei, care va conta și ca penultima în data de 20 ianuarie este "Puget-Théniers / Saint-Antonin” (19,79 km), cu cele două starturi programate la 10:22 și 15:36. Proba care va completa ambele bucle este "Briançonnet / Entrevaux" (14,70 km) și va da startul primei mașini de concurs atât la ora 11:25, cât și în după-amiază, la 16:39. Ziua următoare, cea de sâmbătă, va fi ușor mai lungă, desfășurată asemănător zilei precedente, cu două bucle identice a câte trei probe speciale, separate de o pauză pentru schimbul de anvelope. Cu starturi programate pentru ora 08:24 și 14:31, "Le Fugeret / Thorame-Haute" (16,80 km) va da tonul ambelor bucle, echipajele urmând să se îndrepte către speciala "Malijai / Puimichel" (17,31 km) desfășurată în același format ca la ediția din 2020, cu start la ora 10:05 pentru prima trecere, respectiv 16:05 pentru cea de-a doua. Cele două bucle ale zilei se vor încheia odată cu parcurgerea probei "Ubraye / Entrevaux" (21,78 km), cu start programat la 12:17 pentru prima trecere, respectiv 18:23 pentru trecerea secundă, transformând proba într-una de noapte. Finalul primei etape a sezonului este programat pentru duminică - 22 ianuarie, acțiunea desfășurându-se pe Coasta de Azur, startul primei probe - "Lucéram / Lantosque" (18,82 km) programat pentru 07:57, respectiv 09:05 pentru a doua specială a zilei, și anume "La Bollène-Vésubie / Col de Turini" (15,12 km) - adică repetarea probei inaugurale. Datorită faptului că numărul kilometrilor nu depășește borna de 50, ziua va fi lipsită și de pauza pentru schimbul anvelopelor, astfel că a doua buclă va începe la 10:40 pentru a doua trecere a probei "Lucéram / Lantosque", în timp ce pentru Power Stage-ul ediției 91 a Raliului Monte Carlo, organizatorii au optat pentru aceeași 15,12 km ai celebrei probe "Col de Turini". Raliul se va încheia în Monaco, acolo unde echipajele rămase în concurs vor reveni pentru a celebra, la capătul unei etape cu 18 probe speciale și un total de 325,02 km cronometrați.

   Publicată la începutul săptămânii trecute, lista de înscrieri cuprinde un număr de 10 mașini Rally1, precum și un pluton puternic și numeros în ceea ce privește categoria suport a Campionatului Mondial de Raliuri, și anume WRC2, cu nu mai puțin de 41 de mașini. După cum este firesc, misiunea din acest an a finlandezilor Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen este aceea de a-și apăra titlul absolut, cei doi sperând la un rezultat bun în etapa din Munții Alpi. Cei doi continuă la bordul modelului GR Yaris Rally1 al producătorului Toyota Gazoo Racing, alături de Elfyn Evans cu Scott Martin și Sébastien Ogier cu Vincent Landais, francezul având o singură miză - a noua victorie la Monte Carlo. Deși se vor afla la bordul unei mașini similare, Takamoto Katsuta și Aaron Johnston nu au fost aleși pentru a puncta în clasamentul constructorilor.

   Noul sezon debutează cu figuri noi la Hyundai Motorsport, unde Thierry Neuville și Martijn Wydaeghe - cel mai longeviv echipaj al constructorului coreean, sunt în fruntea unui pluton de trei modele i20 N Rally1. Belgianului i se alătură atât finlandezul Esapekka Lappi alături de Janne Ferm, care își face debutul pentru constructorul stabilit la Alzenau, precum și experimentatul spaniol Dani Sordo cu Cándido Carrera, la bordul celei de-a treia mașini. Deși a revenit la Hyundai după doar un an în care a experimentat condițiile și oportunitățile britanicilor de la M-Sport Ford, irlandezul Craig Breen nu va puncta în etapa din Principat, urmând să-l revedem odată cu albul vast din Suedia.

   Un alt pilot care revine la "rădăcini" este Ott Tänak alături de același Martin Järveoja. Astfel, estonianul revine la M-Sport Ford – echipa care l-a susținut chiar la începutul carierei sale de pilot în Campionatul Mondial de Raliuri. Ott va pilota unul dintre modelele Puma Rally1, în timp ce lui i se alătură - cu program competițional complet, tânărul francez Pierre-Louis Loubet secondat de belgianul Nicolas Gilsoul. De asemenea, celor două echipaje amintite anterior i se alătură și unicul proprietar al unei mașini hibride Rally1 - grecul Jourdan Serderidis, alături de belgianul Frédéric Miclotte.

   În ceea ce privește categoria WRC2, cei ce "deschid" lista sunt campionii în exercițiu la echipe - Toksport, sub patronajul cărora se vor alinia la start nu mai puțin de 5 modele nou-nouțe Škoda Fabia RS Rally2. La bordul acestora se vor afla suedezul Oliver Solberg secondat de britanicul Elliott Edmondson, finlandezii Sami Pajari cu Enni Mälkönen, bolivianul Marco Bulacia cu ibericul Axel Coronado Jiménez, rușii Nikolay Gryazin cu Konstantin Aleksandrov și francezii François Delecour cu Sabrina De Castelli. Totodată, alături de echipa cu sediul în Germania, rămâne și britanicul Chris Ingram, care secondat de Craig Drew, speră la titlul absolut al categoriei la bordul modelului mai vechi dar extrem de fiabil Škoda Fabia Rally2 Evo.

   M-Sport Ford nu ignoră nici categoria suport și îi înscrie - la bordul modelelor Ford Fiesta Rally2, pe francezul Adrien Fourmaux secondat de Alexandre Coria, cei doi făcând astfel un pas înapoi de la modelele de top unde nu au confirmat în ultimele sezoane, respectiv pe olandezul Grégoire Munster secondat de belgianul Louis Lukka, aceștia antrenându-se la începutul lunii, asemenea colegilor lor, la prima etapă din Austria. Nici coreeni de la Hyundai Motorsport nu au ignorat categoria WRC2, însă cele două echipaje prezentate de aceștia vor fi prezente la start începând cu etapa din Suedia.

   Totuși, irlandezii de la Motorsport Ireland Rally Academy vor avea la start două mașini i20 N Rally2, cu Josh McErlean și John Rowan, respectiv William Creighton și Liam Regan la bordul acestora. Nu vor lipsi de la start nici modelele Citroën C3 Rally2 care au trecut printr-o serie de îmbunătățiri în pauza competițională. La volanul acestor modele vor sta francezii Yohan Rossel - cu Arnaud Dunand, Stéphane Lefebvre - cu Andy Malfoy, precum și americanii Sean Johnston și Alexander Kihurani. La volanul modelelor Škoda Fabia RS Rally2 se vor afla și cehul Erik Cais - alături de Petr Těšínský, precum și campionul în exercițiu al WRC2 Masters, italianul Mauro Miele secondat de Luca Beltrame. 

 

   Lista de înscrieri include și 5 modele RGT - toate mașini Alpine A110 Rally RGT, cât și 13 modele la clasa Rally4, în timp ce modelele mai inferioare de clasă Rally5/RC5 sunt mai puține - 6 la număr.

 

Foto - Facebook Hyundai Motorsport; Facebook M-Sport Ford; Facebook Automobile Club de Monaco; Facebook Toyota Gazoo Racing WRC; Facebook ToksSport WRT; Facebook FIA WRC

 

Semnat,

Cristian Oltean - jurnalist sportiv Autorally.ro

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss