WRC: A 7-a victorie pentru Sébastien Ogier în locul de debut în mondialul de raliuri

Publicat in: March 21, 2023, Vizualizari: 6

Rally Guanajuato México a fost, este și va rămâne un loc special pentru pilotul francez, căci în urmă cu 15 ani, acesta debuta în campionatul pe care avea să-l cucerească de 8 ori

După o luptă intensă cu Esapekka Lappi - disputată până pe prima probă de sâmbătă când finlandezul a ieșit în decor - multiplul campion mondial prelua șefia clasamentului general, pe care avea s-o mențină până la final pentru a-și adjudeca a 7-a victorie din Mexic

Locul I - Sébastien Ogier și Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) / © Jaanus Ree • RedBull Content Pool

Până ajungem să înțelegem ce a făcut și cum și-a asigurat victoria, haideți s-o luăm cu începutul. Mai exact, cu Shakedown-ul de 5,52 km de la Llano Grande, unde Lappi reușea după a patra trecere să egaleze timpul stabilit de Kalle Rovanperä în cea de-a treia și ultima sa trecere - 03m44.4s. Revenit la start după victoria din prima etapă (n.r. Monte Carlo), Ogier i-a urmat pe cei doi finlandezi la o diferență de 3 zecimi, în timp ce al treilea cel mai rapid timp i-a revenit spaniolului Dani Sordo, la numai o zecime în urma francezului. Ziua de joi nu s-a oprit acolo, programând și probele inaugurale care au presupus două treceri identice pe super speciala din centrul istoric al Guanajuato - oraș inclus în Patrimoniul Mondial UNESCO. La capătul ambelor parcurgeri, liderul campionatului de la acel moment - Ott Tänak - stabilea timpii de referință, asigurându-și șefia provizorie cu un avantaj de 1.7s peste Rovanperä.

Prima probă de macadam din acest an - "El Chocolate 1" avea să-l lovească crunt pe estonian - acesta fiind primul la start datorită poziției sale din ierarhia la zi. O problemă la sistemul turbo al modelului Puma Rally1 l-a făcut pe pilotul M-Sport să oprească la jumătatea celor 29,07 km, continuându-și prima jumătate a zilei în mod de avarie, până la service-ul de la mijlocul zilei unde inginerii și mecanicii britanicilor i-au rezolvat problema. A fost însă aproape degeaba, căci Tänak pierduse aproape 13 minute. Totuși, a fost mai norocos decât colegii lui Pierre-Louis Loubet și Jourdan Serderidis, ambii fiind nevoiți să declare abandon pentru prima zi după ce mașinile celor doi au suferit avarii ce nu le-au permis să parcurgă probele asemenea lui Tänak. Eșecul unuia a fost succesul altuia, astfel că Esapekka Lappi s-a impus cu un avantaj de doar 6 zecimi în fața lui Sébastien Ogier, suficient însă cât să preia conducerea cursei. Pe probele imediat următoare - care au întregit prima parte a zilei de vineri - francezul și finlandezul și-au dat replici prin împărțirea victoriilor celor două probe "Ortega 1" și "Las Minas 1". A doua parte a zilei i-a găsit în aceeași postură în care s-au aflat și de dimineață, cu Lappi cel mai rapid pe a doua trecere a celebrei "El Chocolate", respectiv cu Ogier care a bifat și victoria celei de-a treceri pe aceiași 15,71 km ai probei "Ortega", apropiindu-se la numai 3 zecimi de lider. Acesta din urmă însă a turat motorul modelului Hyundai i20 N Rally1 la maxim, câștigând următoarele două probe - printre care și prima trecere (dintr-un total de 4) al super specialei "Las Dunas", în timp ce ultimul cuvânt de spus l-a avut ibericul Dani Sordo, cu cel mai rapid pe ultima probă spectacol a zilei "Distrito León Mx". Nu doar piloții celor de la M-Sport au avut probleme, ci și cei ai echipelor rivale, asta după ce sărbătoritul zilei - Takamoto Katsuta a ieșit în decor pe a treia probă a zilei, în timp ce Dani Sordo a ieșit din lupta pentru podium după o pană de cauciuc pe cea de-a cincea specială de vineri.

Locul II - Thierry Neuville și Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1) / © Jaanus Ree • RedBull Content Pool

Încrezător în șansele sale, Lappi a forțat la debutul zilei următoare (n.r. sâmbătă), căci francezul Ogier nu-i lăsa niciun moment de respiro. "O greșeală" - așa cum a declarat după accident - l-a făcut pe finlandez să piardă controlul mașinii sale, care s-a răsucit și a dărâmat un stâlp de tensiune în calea sa. Astfel, soarta zilei anterioare s-a repetat și steagul roșu a fost dictat încă de pe prima probă. Ajuns în zona de interviu a probei "Ibarrilla 1", Ogier s-a declarat dezamăgit că lupta cu adversarul său nu a continuat pe probe, însă în același timp a răsuflat ușurat căci preluase conducerea cu un avantaj de 27.3s în fața colegului său de echipă - Elfyn Evans. Nemaiavând motive să forțeze sau să riște o pană de cauciuc, Ogier "l-a lăsat" pe Thierry Neuville să-și adjudece victoria celor 3 probe rămase din prima parte a zilei. Cum accidentul lui Lappi de pe prima probă a lăsat câteva localități fără curent electric, conducerea cursei a decis anularea trecerii secunde pe "Ibarrilla", astfel că din service, echipajele s-au îndreptat către a doua parcurgere a celor 22,56 km ai primei "El Mosquito". Cu anvelopele protejate în bucla de dimineață, Ogier a simțit nevoia să-și dea frâu liber pe a cincea probă a zilei, furându-i 8.1s lui Neuville. Până și francezul a rămas uimit de rezultatul său, atunci când a văzut panoul cu timpi din stopul probei. Cu avantajul majorat la aproape 40 de secunde, Ogier nu a mai forțat și i-a lăsat "cale liberă" belgianului Neuville să-și treacă în cont și a doua trecere pe o altă probă emblematică a acestui raliu "Derramadero 2". Rămas cu o singură miză - clasarea în locurile aducătoare de puncte - Tänak s-a distrat pe ultimele probe ale penultimei zile, câștigându-le pe ambele.

Locul III - Elfyn Evans și Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1) / © Jaanus Ree • RedBull Content Pool

Chiar dacă a programat numai 4 probe speciale, ziua de duminică a fost cea mai spectaculoasă. Și pentru că cineva mai amenința poziția lui Ogier, iar experiența legendarului pilot a făcut ca acesta să plece cu maxim de puncte din Mexic. După abandonul lui Lappi, toată atenția s-a concentrat pe lupta pentru poziția secundă, pe care Evans și Neuville au purtat-o până la finalul Power Stage-ului. După ce belgianul i-a "furat" galezului 2 zecimi pe prima probă a zilei - a patra trecere pe super speciala "Las Dunas", Evans i-a răspuns printr-un timp mai rapid cu 1.7s pe cea mai lungă probă a raliului - "Otates" cu 35,63 km. Această performanță a venit însă cu niște costuri pentru dublul vicecampion mondial, căci suspensia modelului GR Yaris Rally1 a avut de suferit. Și deși avaria nu a fost atât de însemnată, a fost suficient cât să-i permită lui Neuville să aibă un ritm mai rapid cu 3.1s pe cei 12,61 km ai probei "San Diego", diferența dintre cei doi reducându-se la numai 2.7s. Efortul lui Evans nu a fost răsplătit pe Power Stage, întrucât Neuville a fost la fel de rapid precum pe speciala anterioară, surclasându-l pe galez cu numai 4 zecimi pentru a urca pe poziția secundă atât în ierarhia raliului cât și în cea a campionatului. Și pentru că am spus că Ogier a zburat înapoi în Franța cu maxim de puncte, se subînțelege că acesta a stabilit timpul de referință și la finalul celor 9,59 ai Power Stage-ului "El Brinco".

De la stânga la dreapta: Vincent Landais, Jari-Matti Latvala și Sébastien Ogier / © Jaanus Ree • RedBull Content Pool

După 5 probe speciale câștigate și o dominație necontestată de mai mult din a doua jumătate a raliului, Sébastien Ogier și Vincent Landais (Toyota GR Yaris Rally1) au bifat a doua victorie absolută din acest sezon, revenind pentru moment pe prima poziție a ierarhiei generale. Cei doi francezi au fost urmați de vecinii lor de la nord-est - Thierry Neuville și Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1), aceștia reușind să obțină 21 de puncte - suficient pentru a ocupa a doua poziție și în clasamentul la zi. Pe a treia treaptă a podiumului s-au clasat britanicii Elfyn Evans și Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), ceea ce a însemnat că victoria la echipe a mers pentru a doua oară în acest sezon la japonezii de la Toyota.

"Îmi place această probă! Mașina a fost impecabilă și am încheiat un weekend fără greșeli, atât noi cât și echipa. Dat fiind faptul că voi participa și la următorea etapă (din Croația), era foarte important să pornesc primul pe probele de vineri, astfel că a fost important să obțin aceste puncte și mai ales, cele pentru echipă. Sunt mândru de realizarea mea și a lui (Vincent Landais), însă această victorie i-o dedic bunului meu prieten (n.r. fostul său preparator și antrenor fizic) pe care l-am pierdut nu de mult și care îmi lipsește teribil." - a declarat Ogier la finalul raliului

Dată fiind și poziția de start de vineri - fiind al doilea echipaj pe probă - campionii în exercițiu Kalle Rovanperä și Jonne Halttunen (Toyota) n-au reușit un rezultat mai bun decât locul 4, fiind urmați de ibericii Dani Sordo și Cándido Carrera (Hyundai) la al doilea raliu al lor din acest sezon. Cu timpi de TOP10 s-au clasat - în ordine - și Gus Greensmith, Emil Lindholm, Oliver Solberg, Ott Tänak - care a plecat acasă cu 6 puncte, respectiv polonezul Kajetan Kajetanowicz, acesta din urmă fiind la prima participare după accidentul din Japonia de la finele sezonului precedent.

 

  • Debut cu victorie pentru Gus Greensmith în noul sezon mondial

WRC2: Locul I - Gus Greensmith și Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2) / © Jaanus Ree • RedBull Content Pool

După ce a ales să se despartă de M-Sport, Gus Greensmith a așteptat cu nerăbdare prima cursă alături de Škoda Fabia RS Rally2 în cadrul echipei TokSport. Britanicul a avut un început bun, stabilind timpul de referință al categoriei WRC2 după numai o trecere. Totuși, probele de joi seara au fost specialitatea lui Emil Lindholm, care s-a impus la capătul ambelor probe spectacol. Iar cum Serderidis bloca prima trecere pe "El Chocolate 1", prima probă de vineri a categoriei WRC2 și WRC3 a fost "Ortega 1", la capătul căreia Lindholm și-a trecut în cont a treia victorie de probă. Evitând problemele, Oliver Solberg s-a numărat și el printre câștigătorii de probă ai primei părți, surclasându-l pe Adrien Fourmaux cu 2.3s la finalul celor 13,79 km ai probei "Las Minas 1", în timp ce Nikolay Gryazin - care nu puncta în WRC2 - a fost nevoit să abandoneze cursa după rostogolirea de pe prima probă desfășurată. Deși nu a comis greșeli, Lindholm a pierdut aproape 14 secunde pe cei 29,07 km ai probei "El Chocolate 2", pierzând totodată și șefia categoriei, ieșind inclusiv din TOP3. Efortul lui Solberg de a câștiga a doua trecere pe "Ortega" a fost risipit de o pană pe "Las Minas 2", ceea ce a făcut ca britanicul Greensmith sau bifeze a doua victorie de probă. Cu aproape 2 minute pierdut în urma schimbării roții, câștigătorul etapei suedeze din WRC2 a decis să forțeze nota și să atace pe toate căile. Așa se face că nimeni nu l-a putut surclasa pe ultimele două super speciale de vineri, nici multe dintre echipajele participante cu mașini Rally1.

WRC2: Locul II - Emil Lindholm și Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) / © Jaanus Ree • RedBull Content Pool

Ziua de sâmbătă avea să debuteze și mai rău pentru echipajele înscrise în cadrul categoriile WRC2-WRC3 și NACAM. Dat fiind faptul că Lappi și Ferm au fost ultimul echipaj din cadrul Rally1 pe prima probă a zilei, accidentul lor a avut ca urmare anularea tuturor probelor de dimineață - cu excepția super specialei "Las Dunas 2" adjudecată de același Oliver Solberg. Atacul pilotului nordic nu a fost în zadar, acesta rămânând de necontestat până la finalul zilei, tânărul reușind chiar să-l surclaseze pe Kajetanowicz după ce polonezul a parcurs în regim mai lent ultimii 6 km ai probei "Derramadero 2" după o pană de cauciuc. Și deși rămăseseră numai 4 probe, Lindholm a știut că poziția sa de pe ultima treaptă a podiumului provizoriu este amenințată de Solberg, motiv pentru care a mărit ritmul câștigând prima probă de duminică. Vecinul său vestic însă i-a răspuns cu victoria celei mai lungi probe a raliului la o diferență de 26.6s, în urma căreia acesta a avut surpriza să afle că a avansat pe poziția a treia, după ce Fourmaux - ocupantul poziției secunde de până atunci - a pierdut 18 minute din cauza unei curele rupte. Doar că rezultatul celei mai lungi probe nu a rămas fără consecințe nici pentru Solberg, mașina sa ajungând să funcționeze doar în 3 cilindri (în loc de 4). Astfel, orice șansă - chiar și minimă - de a-l mai depăși pe Lindholm s-au risipit, fapt pentru care finlandezul a profitat și s-a impus pe proba imediat următoare, în timp ce pe Power Stage a încheiat al doilea, la 3.3s în spatele lui Adrien Fourmaux.

WRC2: Locul III - Oliver Solberg și Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) / © necunoscut • arhivă sportiv

Astfel că, finalul celei de-a treia etape din WRC2 a adus un nou echipaj câștigător - pe Gus Greensmith și Jonas Andersson (Škoda Fabia RS Rally2), cei doi fiind urmați de colegii de echipă Emil Lindholm și Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo), aceștia din urmă egalându-i pe Yohan Rossel și Arnaud Dunand în clasamentul la zi. Cu al treilea timp la finalul raliului, Oliver Solberg și Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) preiau conducerea provizorie în clasamentul anual al WRC2, cu 15 puncte mai multe decât adversarii lor finlandezi și francezi. Cu al 4-lea timp la clasă și WRC2, polonezii Kajetan Kajetanowicz și Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia Rally2 evo) și-au adjudecat victoria categoriei WRC2 Challenger (cu 15 victorii de probă), fiind urmați de cehii Martin Prokop și Michal Ernst (Ford Fiesta Rally2) respectiv de chilianul Jorge Martínez Fontena secondat de argentinianul Alberto Alvarez Nicholson (Škoda Fabia R5). Fără adversari reali, Diego Domíngues Jr și Rogelio Peñate (Ford Fiesta Rally3) s-au impus fără emoții la WRC3 în fața canadienilor Jason Bailey și Shayne Peterson (Ford Fiesta Rally3), aceștia din urmă bifând victoria la WRC Masters Cup.

Ediția a 19-a a Rally Guanajuato México a contat și ca prima etapă în ierarhia NACAM - campionatul continentelor americane, unde victoria după cele 14 probe speciale (care au contat pentru această competiție), victoria i-a revenit lui Carlos Salas Jr și Jaime Zapata Ortega (Škoda Fabia R5) urmați de Ricardo Cordero Jr și Marco Hernández (Citroën C3 Rally2) respectiv de Alejandro Mauro Sánchez și Diego Sanjuan de Eusebio. Următoarea etapă a Campionatului Mondial de Raliuri se va desfășura în cadrul Croația Rally în perioada 20-23 aprilie, în timp ce campionatul NACAM continuă cu a doua etapă de la RAC1000 Rally din Mexic, în perioada 14-16 aprilie.

 

Foto - Jaanus Ree • RedBull Content Pool; arhive sportivi

 

Semnat,

Cristian Oltean

Parteneri:

TFS
PRO-X
TESS
Bergenbier
Lubexpert
Toyota Brasov
Turbocar
Zizin
MTM Techno Group
PrintINK
TELL
Scoala
Cricova
A24
Cyclon
Medecon
Holoss